La jutgessa del Jutjat d'Instrucció 8 de Cerdanyola del Vallès ha sol·licitat als Mossos d'Esquadra un informe per establir el punt exacte on es va produir el robatori de coure a Rodalies diumenge passat, per poder determinar a quin partit judicial competeix el cas, és a dir, qui ho ha d'investigar. Així ho ha explicat el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) en un comunicat aquest dimecres, després que el jutjat rebés aquest dimarts, estant de guàrdia, la denúncia presentada per Adif per la incidència, que ha provocat greus afectacions al servei de Rodalies, que encara segueixen i que poden trigar fins a dos mesos a acabar de resoldre's. Fins ara, quatre línies del servei de Rodalies —R3, R4, R7 i R12— continuen afectades pels danys causats, i s'han establert múltiples mesures alternatives i s'han modificat horaris.

Va ser el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, que va informar que Adif ja havia denunciat els fets, després que el director de la policia catalana, Pere Ferrer, assegurés que 48 hores després dels fets no hi havia denúncia. En unes declaracions molt polèmiques, Puente va insinuar que la culpa de la incidència produïda a Catalunya en plena jornada electoral era dels Mososs d'Esquadra, ja que són els que tenen les competències en seguretat, i en aquest sentit va apuntar a la possibilitat d'un "sabotatge". Aquest dimarts va reiterar que "Adif i Renfe no tenen cap responsabilitat en els actes vandàlics que es produeixen amb excessiva freqüència a Catalunya", i de nou va insistir en l'assenyalament cap als Mossos.

Ferrer, però, va defensar la policia catalana i va disparar contra Adif. "Si hem de repartir responsabilitats, hem de començar per Adif, en primer lloc, perquè es tracta d'una infraestructura de què ells són els titulars i que les han de protegir", va dir, criticant també la desinversió a la xarxa.  Amb tot, Ferrer es va mostrar obert a parlar amb Renfe i Adif per fer una auditoria de la seguretat de les infraestructures per millorar-la, instal·lar càmeres en llocs crítics, augmentar les tanques perimetrals i també instal·lar alarmes que permetin ser més efectius en la detecció d'incursions. D'altra banda, els Mossos van descartar després de fer les primeres inspeccions a la xarxa, que l'acció de diumenge hagués estat un sabotatge, i van concloure que es tractava d'un robatori dels molts que es pateixen cada setmana a la xarxa d'Adif i Rodalies a Catalunya. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!