Els jutjats del Mercantil de Madrid han admès a tràmit una demanda contra l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), que presideix Miguel Ángel Feito, exsecretari d'Estat amb Felipe González, i dirigeix Esther Rodríguez Uceda, que li atribueix presumptes accions de competència deslleial per un dels seus últims estudis sobre protectors solars, publicat el març de 2024.
La demanda també es refereix a estudis anteriors i denuncia una presumpta 'persecució' de l'organització de consumidors contra ISDIN des de 2019 i la publicació d'informacions presumptament enganyoses per als consumidors. En l'escrit presentat, la multinacional dermocosmética argumenta que s'han realitzat pràctiques deslleials d'engany i denigració. Davant de la informació, ISDIN sol·licita en la demanda la declaració de deslleialtat de les conductes de la OCU i que se la condemni a cessar i abonar els danys i perjudicis causats, entre d'altres.
Els representants legals d'ISDIN afirmen que l'OCU no va atendre i va fer cas omís dels assajos i informes que ISDIN posava a la seva disposició, després de nombroses comunicacions i que va desatendre a l'Agència del Medicament i Productes Sanitaris (Aemps), dependent del Ministeri de Sanitat, que en diverses ocasions, afirmen els advocats, hauria desautoritzat els estudis de la OCU i avalat les dades aportades per la companyia dermocosmética.
ISDIN denúncia que la campanya de la OCU "ha generat un impacte molt negatiu al mercat per a ISDIN i per al producte, sobretot perquè la OCU premeditadament la va publicar en unes dates comercialment crucials per a ISDIN, a penes dies abans de l'inici de Setmana Santa, el primer període de vendes rellevants al sector de la fotoprotección."
En el relat de la demanda, ISDIN assenyala que l'estudi de l'organització de consumidors presentava "errors metodològics greus" concloent la demanda que "les consideracions realitzades per la OCU a la Campanya de Solars sobre el factor RAÏM-PF del producte són falses i denigrants". Segons la demanda, això és especialment greu per als consumidors, ja que afirma que s'han vist exposats a estudis publicats per la OCU "amb metodologies incorrectes" i amb "criteris opacs".
Un altre dels punts que ISDIN esmenta dels informes de la OCU és el criteri seguit per seleccionar els productes que componen l'estudi de fotoprotectors. La companyia diu que la OCU afirma que són seleccionats en consideració als productes més venuts a Espanya i, en d'altres i de forma contradictòria, "en consideració a les marques més rellevants del mercat espanyol".
Tanmateix, ISDIN assenyala que els 15 productes seleccionats per l'organització ni són els 15 productes facials més venuts a Espanya ni pertanyen tampoc a les 15 marques més rellevants del mercat espanyol, i que l'únic producte rellevant seleccionat per l'organització de consumidors és el Producte d'ISDIN: "número 1 del mercat amb una quota de 7,3%; la resta dels productes seleccionats se situen per sota del número 23 del rànquing dels productes facials més venuts del mercat".