El tradicional Concert de Cap d'Any de la Filharmònica de Viena d'aquest 2021 ha estat el més atípic de tots els temps: sense públic i amb els aplaudiments gravats de més de 7.000 persones que s'han llançat en els moments més emocionants de l'acte. La Sala Daurada del Musikverein, en una Àustria immersa en un tercer confinament per la Covid, ha celebrat una de les cites més esperades de les festes amb tan sols la presència dels artistes a l'escenari.
L'italià Riccardo Muti, per sisè any consecutiu ha estat l'encarregat de dirigir l'orquestra, que ha presentat un programa de peces formades per valsos, polques i marxes de la família Strauss. Els músics, però, han pogut tocar sense mascareta ni distància, degut als tests que han passat en les darreres setmanes.
"És estrany per nosaltres interpretar en una sala buida. Però aquí estem, amb el poder de la música. El meu missatge per als governants del món és que considerin la cultura com un dels elements fonamentals per aconseguir un món millor. La salut és important, però també ho és la salut mental i la cultura en forma part", ha assegurat el director durant el seu missatge al concert.
El concert
A la primera part del concert la Filharmònica ha interpretat la popular marxa de l'opereta Fatinitza de Franz von Suppé, el vals Onds Sonosas o Niko Polja de Johann Strauss fill, entre altres cançons. Ja en el segon temps, han tocat l'obertura de Poeta i camperol de Franz von Suppé o el vals Muchachas de Baden de Karl Komzák. En tot moment, les peces han anat acompanyades d'imatges històriques tretes d'exposicions com la del Museu de la Tècnica i del Telèfon de Viena.
Com no podia ser de cap altra manera, el concert ha finalitzat amb els habituals Bisos, en els quals s'han reinterpretat els millors moments del concert. Així, ha tornat a sonar En el bonic Danubi Blau, Vals op. 314, Furiós op.260 i la Marxa Radetzky, aquesta vegada sense aplaudiments al mateix compàs. Per acabar, el punt final l'ha posat la Fanfarria.
El que tampoc no ha faltat és la dansa, aquest any de la mà de l'espanyol exdirector de la Companyia Nacional de Dansa, José Carlos Martínez, que per segon any ha produït les coreografies per la companyia del Ballet Estatal de Viena.