LaLiga va presentar aquest dijous a Madrid a Alex, un personatge virtual creat i entrenat amb intel·ligència artificial, per arribar al públic jove.
Segons va informar LaLiga, entre els presents es trobaven alguns dels principals 'influencers' i creadors de continguts d'Espanya, com Dante Caro, Hamza Zaidi, Topes de Gama, Nuria PRG, i fins i tot una altra 'influencer' virtual, com Alba Renai, que van poder conèixer en primera persona al seu nou company de professió.
“Es tracta d'una iniciativa sense precedents per a una competició de futbol professional que marca una fita en la història de l'esport, integrant la tecnologia i valors humans en un sol personatge. Alex ha estat creat per reforçar la comunicació d'un ecosistema que cada vegada és més gran i genera més informació, convertint-se així en una eina per amplificar el seu impacte a tot el món, especialment entre les generacions més joves,” va assegurar LaLiga.
Alex és un jove de 27 anys, apassionat pel futbol i els videojocs, especialment FC25 i LaLiga Fantasy. Es pot seguir Alex a través de les xarxes socials oficials de LaLiga i els seus propis perfils a Instagram (@alex.laliga) i TikTok (@alex_laliga), on interactua activament amb els aficionats. Tanmateix, la seva presència no es limita al plànol digital: Alex també tindrà participació en esdeveniments físics, podrà assistir a presentacions, entrevistar i ser entrevistat i participar en rodes de premsa, i fins i tot en retransmissions dels partits de LaLiga, oferint una nova manera de connectar amb el públic.
Amb una personalitat devastadora i defensor de les causes socials, Alex inspirarà i involucrarà els seus seguidors en iniciatives com LaLiga VS, un projecte que té l'objectiu de transmetre a escala global el compromís social del futbol espanyol i difondre els valors de LaLiga per construir una competició i una societat lliure d'odi, demostrant així que el nostre futbol és molt més que un esport.
Així mateix, Alex compartirà amb la seva comunitat les principals fites de LaLiga, de LaLiga Fantasy, així com destacats i curiositats dels partits, informació corporativa rellevant i serà el primer en participar i explicar|comptar des de dins els principals esdeveniments de la competició.
Amb el llançament d'Alex, LaLiga marca una fita en la indústria de l'esport, integrand tecnologia i valors humans en un personatge virtual creat i entrenat per IA que tangibiliza els valors fonamentals que defineixen a LaLiga i que està destinat a ser un referent per a les generacions futures.
En un moment en el que la tecnologia avança a passos engegantits, LaLiga, després d'haver desenvolupat altres iniciatives tecnològiques punteres per liderar l'àmbit tecnologicoesportiu, fa un pas més en l'ús de la intel·ligència artificial i aposta per fusionar l'esmentada innovació amb un missatge ètic, utilitzant a Alex com a vehicle per inspirar, informar i connectar les noves generacions.
TENDÈNCIA PROCEDENT D'ÀSIA
Alex és el primer personatge virtual creat i entrenat per intel·ligència artificial generativa per a una lliga de futbol, però no és el primer d'aquesta nova generació de personalitats artificials impulsades per les noves tecnologies.
El mercat dels personatges i 'influencers' virtuals està creixent ràpidament. Segons 'The Influencer Marketing Factory Report', el 53% dels enquestats segueix almenys un 'influencer' virtual i el 63% té entre 18 i 34 anys. S'estima, a més, que els 'influencers' virtuals poden generar taxes d''engagement' fins i tot tres vegades més altes que els influencers reals.
La principal diferència entre Alex i altres personatges virtuals resideix és que no és només un personatge la imatge del qual està generada amb eines i processos d'IA, sinó que està entrenat. Això significa que Alex compta amb un model de llenguatge multimodal com a Xat GPT que li permet col·laborar amb els equips creatius humans en la generació de contingut i dialogar de manera coherent i enriquidora. Però Alex compta a més de la seva personalitat, amb eines i fluxos de treball per a la generació d'imatge, vídeo i veu, que permet produir des de fotos fins a vídeo en moviment amb un aspecte hiperrealista.
Alex és el resultat d'una col·laboració entre la creativitat humana i la intel·ligència artificial. El disseny d'Alex no és fruit d'una visió única creativa i personal, sinó que és el resultat d'una àmplia ingesta de dades. La seva aparença, personalitat i enfocament de contingut s'han definit a partir d'un entrenament basat en informació i dades sobre l'audiència tals com l'ús de les xarxes socials, gustos, interessos i hàbits de consum; informació relativa al món del futbol que el farà ser un expert de LaLiga; i documentació referent a l'ètica que inclou informació referent als valors de LaLiga i un codi ètic dissenyat específicament per a personatges virtuals elaborat per la Universitat de Màlaga que promou una conducta positiva i respectuosa.
"En aquest context, Alex no només representa un avenç en la integració de tecnologia en l'esport, sinó que també reflecteix el perfil digital d'una nova generació de fans que demanden formats innovadors, frescos i originals. La seva capacitat per adaptar missatges, interactuar de manera personal, i mantenir una imatge coherent i controlada el converteix en una eina poderosa per connectar amb el públic jove. Alex és més que una figura digital; és un pont entre tradició i modernitat, unint generacions a través de la tecnologia i els valors que han fet del futbol un esport global", va concloure LaLiga.