L'empresa danesa Lego, a través de la seva fundació, ha obert un concurs públic que busca idees per dissenyar noves joguines postpandèmia que ajudin als infants més vulnerables que han patit les derivades del coronavirus, en l'aspecte social i econòmic, a refer-se dels estralls. El repte busca solucions dissenyades per impactar de manera significativa en el benestar i el desenvolupament holístic dels nens i nenes petits d'una manera sostenible. La recompensa? Premis de fins a 125 milions d'euros per impulsar les idees. Es planteja la pregunta: "Què passaria si les necessitats dels nens més petits del món, les seves famílies i les seves comunitats fossin un motor en tot, des de la manera com les societats dissenyen els sistemes d'atenció i educació, planifiquen els sistemes de salut, dissenyen ciutats i infraestructures i aborden la crisi climàtica? Es convida a organitzacions d'arreu del món a presentar-hi idees que transformin les experiències de la primera infància alhora que aborden els problemes socials globals per garantir que tots els nens petits creixin en entorns segurs, acollidors i estimulants, on tinguin tot el que necessiten per prosperar". Així doncs el repte busca idees que es connectin i es puguin integrar entre sistemes i sectors, que siguin contextualment rellevants dins les comunitats que en última instància els posseiran i els mantindran.
Bases del concurs
El concurs es tanca el proper mes de setembre de 2022, quan es seleccionaran fins a deu finalistes. Cada finalista rebrà 6,5 milions de corones (aproximadament 800.000 euros) per reforçar el pla proposat, començar a construir el seu equip i ampliar-lo per implementar amb èxit la seva innovació. Posteriorment, la Fundació LEGO anunciarà fins a cinc premis. Es concediran tres subvencions per 200 milions de corones (aproximadament 26.000 euros) cadascuna i dues subvencions per 100 milions de corones (aproximadament 13 euros) cadascun. La convocatòria és oberta a tothom a través de la seva pàgina web. Per accedir, s'ha de registrar al repte Build A World of Play. Un cop s'hagi completat el registre, Lego envia un correu electrònic de confirmació que conté un codi de registre únic i un enllaç privat a l'aplicació principal Build A World of Play. Finalment, es podrà accedir i continuar amb l'aplicació principal Build A World of Play. La inscripció es tanca el proper 7 d'abril.
Dades de la infància
Entre març de 2020 i febrer de 2021, 167 milions de nens de 196 països van perdre l'accés als serveis d'atenció i educació a la primera infància, segons el Banc Mundial. La pandèmia va tancar les instal·lacions d'atenció infantil i d'educació primerenca, de manera que els cuidadors van assumir l'única responsabilitat de satisfer totes les necessitats de desenvolupament dels seus fills. "Els pares que lluiten per mantenir un sostre sobre el seu cap, estressats, treballant des de casa, potser gestionant més d'un fill, han tingut, comprensiblement, menys temps", admet el professor Paul Ramchandani, psiquiatre infantil i líder de la investigació de la Universitat de Cambridge sobre el paper del joc en el desenvolupament infantil. Dos estudis recents van trobar que el desenvolupament cognitiu a la primera infància estava disminuint, amb els nadons nascuts durant la pandèmia baixant 22 punts en el coeficient intel·lectual i la pèrdua més pronunciada entre els menuts d'entorns socioeconòmics més baixos. "Vivim en un món on el desenvolupament de la primera infància es troba en un punt de crisi", alerta Anne-Birgitte Albrectsen, directora general de la Fundació Lego. “No ha tingut la inversió ni l'atenció política que es mereix". Albrectsen espera que el fons Build a World of Play Challenge sigui atractiu per les propostes que abordin problemes d'emergència, així com projectes de futur. “Podria ser una innovació tecnològica que millori la salut de les famílies amb nens petits, o un pla per fer ciutats més segures, més ecològiques, més sostenibles, més lúdiques; o idees per reduir l'estrès entre els cuidadors, o ajuda amb l'accés igualitari a l'educació per a nenes, o per a nens amb discapacitat o per a nens neurodiversos".