El Gran Teatre del Liceu ha decidit organitzar directament el concert de Cap d’Any a partir del Nadal vinent i serà la mateixa orquestra i el cor del teatre d’òpera barceloní qui oferirà aquesta actuació. El Liceu així ho va anunciar, davant les crítiques i la polèmica que ha suscitat el recital que va oferir la Hollywood Symphony Orchestra a causa de la seva baixa qualitat artística i problemes d’organització. El director general de Gran Teatre, Valentí Oviedo, va assegurar a l’ACN que el concert de Cap d’Any tindrà continuïtat en el temps i estarà inclòs en la programació estable del Liceu, que s’unirà a la tradició europea de celebrar aquest tipus de concerts, "d’acord amb l’ànima de Barcelona i l’esperit del mateix teatre". En concret, es van vendre 8.662 entrades a 3.087 clients per aquests concerts nadalencs, i tant el Liceu com l’empresa externa a la qual se li va llogar l’espai, la productora NK Prodarte, responsable de la promoció de l'orquestra, han registrat 151 reclamacions, un 4,8% dels espectadors, alguns dels quals havien pagat fins a 80 euros per una entrada.
Polèmica a les xarxes socials
Els concerts de la Hollywood Symphony Orchestra en el Gran Teatre del Liceu es van celebrar el 26 de desembre, l'1 i el 6 de gener, i especialment el concert de Cap d'Any va originar una gran polèmica a les xarxes socials, amb nombroses crítiques dels espectadors, que es van queixar de la mala sonoritat de l’orquestra i la desafinació d’alguns instruments. El públic esperava un recital d’una qualitat a l’altura del prestigi de la institució. De fet, la majoria dels espectadors pensaven que el concert formava part del repertori del Gran Teatre i desconeixien que es tractava de l’actuació d’una orquestra externa, que alguns consideren una formació amateur.
Crítiques i conseqüències
Algunes de les crítiques apuntaven que els músics desafinaven i fallaven notes, amb especial menció a l’única trompeta de l’orquestra, i faltaven altres instruments importants com la tuba o el flautí. Alguns músics no tenien partitures, no es va seguir el repertori anunciat i la durada del concert també va ser més curta de l’esperat. Els músics, la majoria ucraïnesos, van denunciar la manca de condicions, d’assajos i la mala gestió, i un dels que va denunciar públicament que eren “les pitjors condicions que havia vist en tota la seva carrera”, va ser acomiadat amb l’acusació de què s’havia emportat partitures. A causa d'aquestes polèmiques, l’Auditori de Barcelona va cancel·lar el concert programat per l’11 de gener per “causes tècniques”, i també altres ciutats com València o Guadalajara van cancel·lar els concerts previstos, el que va motivar que la productora NK Prodarte anunciés la cancel·lació de tota la gira espanyola de la Hollywood Symphony Orchestra.
La reacció del Gran Teatre del Liceu
Valentí Oviedo va assegurar en aquell moment que el Gran Teatre faria una anàlisi exhaustiva del que havia passat i va al·legar que la institució no té “control de qualitat” sobre els espectacles organitzats per productors externs, com era el cas, i que ells es limitaven a llogar la sala, sense cap influència sobre l'àmbit artístic de les actuacions. Però aquest procediment no impedeix que el públic se senti confós i enganyat, i que la imatge de la institució sigui al final la que queda erosionada. És per això que aquest dimarts, el director del Gran Teatre es mostrava preocupat perquè va haver-hi espectadors dels concerts de la Hollywood Symphony Orchestra que van marxar del Liceu “amb mala sensació” i amb unes expectatives “per sota del que esperaven”. A partir d’ara, la institució prioritzarà les produccions pròpies i revisarà quines es poden externalitzar, sempre preservant “l’alta exigència cultural”. També es revisaran els protocols interns per diferenciar clarament en el seu web la programació pròpia de la d’altres empreses que lloguen la sala.
Retorn de les entrades i compensació
El retorn de l’import de les entrades l’ha de realitzar l’empresa promotora, però el Liceu ha enviat un comunicat als clients disculpant-se perquè l’experiència cultural no ha estat la desitjada. A més, també ha ofert una invitació perquè puguin assistir a l’assaig general de Rèquiem de Mozart, del director d’escena Romeo Castellucci del pròxim febrer. “Volem que almenys l’impacte de la institució torni a ser el més positiu possible”, va subratllar Oviedo a l’ACN.