El 13 de gener a les 20.00 hores va caure el teló del Gran Teatre del Liceu a 30 centímetres d'un dels tècnics que en aquell moment estaven treballant a l'escenari. No hi va haver ferits, però l'incident va fer saltar totes les alarmes, perquè els sistemes de seguretat de la barra que aguanta el teló no es van activar. El mecanisme i el teló Toni Miró, d'una tona i mitja de pes, es va desplomar damunt l'escenari després d'un assaig de l'òpera Werther.
Dies després, es va haver de suspendre una de les funcions i deixar el teatre 48 hores a les mans de Waagner-Biro, l'empresa que va fabricar tota la maquinària escènica i la que en fa el manteniment, per fer una revisió a fons dels mecanismes.
L'informe, al qual ha tingut accés El Nacional, destapa que algú hauria manipulat el variador que controla el sistema de seguretat i que el teló es va precipitar sense control damunt l'escenari. El document signat pel responsable de manteniment de la maquinària escènica diu textualment que "l'incident es va produir en falsejar el senyal del variador que informa el PLC que està OK o NO OK, pel PLC sempre estava correcte". La revisió de la part elèctrica del mecanisme i electrònica del teló va detectar "un pont que falsejava la resposta del variador". És a dir, que no deixava que s'activessin els mecanismes de seguretat en el moment en què detectava alguna incidència.
El PLC, que és un controlador, verifica que tots els sistemes de seguretat estiguin correctes i "obre el doble fre del motor perquè pugui girar a la velocitat seleccionada". Si aquest controlador no envia el senyal per detectar cap problema, no activa els frens. I això és el que va passar el 13 de gener a les 20.00 hores del vespre sobre l'escenari del Gran Teatre del Liceu. El sistema no va detectar la incidència en la barra del teló i no es van activar els frens de seguretat, per la qual cosa el teló es va desplomar.
Segons l'informe, "la negligència de realitzar el pont en el senyal de confirmació del variador va produir que el PLC obrís els frens del motor davant de qualsevol ordre de marxa al variador, tingués o no alguna errada de seguretat". En un primer moment es va admetre que hi havia hagut un problema en el variador, però en cap cas es va explicar que algú havia manipulat el mecanisme que només revisa i toca l'empresa que el va crear, Waagner-Biro, tot i que l'informe ja estava fet en el moment en què va transcendir la notícia.
A les conclusions de l'informe s'admet que ha estat una "negligència" que ha fet que al "sistema de control no li arribi el senyal d'error del variador i obri els frens del motor".
El document incideix en el fet que "5 mesos abans havien fet una revisió de tot el sistema", però no detalla si s'havia trobat alguna irregularitat, ni tampoc explica si Waagner-Biro feia alguna recomanació en l'informe de la parada tècnica que es va fer el mes d'agost.
Just després de l'incident, i abans que l'empesa que va fabricar tota la maquinària escènica del Liceu vingués a revisar tots els sistemes, el Liceu dissenya un seguit de protocols per evitar més incidents d'aquest tipus. Com que els tècnics evitin treballar sota una barra que estigui en funcionament i contractar una empresa auditora en matèria industrial que verifiqui el funcionament òptim dels equips segons la "capacitat, obsolència i manteniments duts a terme".
L'informe destaca que el teló és "una barra singular i de característiques úniques" que passa la primera revisió mecànica, però que en la segona revisió tècnica és on es detecta que algú ha manipulat el sistema de seguretat del teló provocant la caiguda. L'informe no especifica per què es va fer el pont ni qui el va fer. Tampoc per què es va manipular la maquinària de Waagner-Biro.
Els fets i la revisió tècnica
A les 20.00 hores del 13 de gener del 2017, després d'un dels assajos de l'òpera Werther, que s'havia d'estrenar dos dies després, el 15 de gener, cau el teló d'una tona i mitja. En el moment dels fets hi ha tècnics damunt l'escenari treballant, la barra d'una tona i mitja passa a 30 centímetres del tècnic.
Els responsables de manteniment es posen en contacte amb Waagner-Biro perquè vinguin "urgentment" a Barcelona per "analitzar què havia passat", segons diu el mateix informe.
Paral·lelament, es desmunta el teló i tota la seva estructura per retirar-la de l'escenari, amb l'ajuda de tot el personal del teatre.
Waagner-Biro fa un primer test dels sistemes electrònics de control i seguretat i determina que l'error "es produeix per un problema a la caixa reductora i cal desmuntar-la per verificar les sospites". Es descarta en un 95% un error en la part mecànica.
Es revisen tots els elements de seguretat en totes les barres que s'utilitzen en l'escenografia de Werther, REC MEC i IT Dansa, i donen un resultat positiu.
Es torna a muntar la caixa reductora i el motor del teló i es fa una prova d'estrès, "màxima velocitat i màxima càrrega donant resultats satisfactoris".
Es descarta al 110% un error mecànic i es revisa la part elèctrica i electrònica trobant un pont que falseja la resposta del variador i, per tant, evita que s'activin els mecanismes de seguretat.
El 15 de gener s'estrena Werther sense el teló de vellut vermell.
Des que cau el teló fins al 2 de febrer es treballa amb el segon teló negre que tanca l'escenari, el guardamalles.
El Gran Teatre del Liceu mou de data la representació prevista per al divendres 3 de febrer i anul·la la del dissabte 4 de febrer per fer la revisió completa de tota la maquinària escènica.
Finalment, els treballadors porten el cas davant la direcció del teatre i qüestionen la seguretat del Liceu.