Les línies R3, R4, R7 i R12 de Rodalies de Catalunya recuperaran la normalitat aquest dilluns després d'haver estat afectades durant un mes i una setmana, arran del robatori de coure a l'estació de Montcada Bifurcació del passat 12 de maig, dia de les eleccions catalanes. Malgrat que Adif en un primer moment havia informat que la circulació habitual d'aquestes línies es recuperaria aquest diumenge, finalment Renfe va aclarir que aquest cap de setmana només es farien simulacions comercials per comprovar que el funcionament després de les tasques de reparació era correcte. Aquestes comprovacions han estat  "satisfactòries" i per aquest motiu Renfe ha anunciat a través d'un comunicat que es restablirà el servei d'aquestes quatre línies, amb les freqüències de pas i trajectes habituals. 

El caos viscut el 12 de maig, en què pràcticament la totalitat de la xarxa de Rodalies va deixar de funcionar, es va produir a causa del robatori de cable de coure d'alimentació de la catenària a Montcada Bifurcació. Això va produir una sobretensió en el sistema que va desembocar en una descàrrega elèctrica que al seu torn va generar incendis en el cablejat del sistema de senyalització i enclavaments de Montcada i subestacions de l'àrea de Barcelona. Adif va determinar que el dany era "estructural" i va advertir que reparar tot el centre de control del trànsit ferroviari de Montcada Bifurcació podria trigar dos mesos, fet que perjudicaria especialment l'R3 i l'R4.

Des d'aquell dia, els trens han circulat com a mínim, amb limitacions de recorregut i horàries, ja que hi ha trams, com és el cas de l'R3, on no hi ha passat cap comboi en aquestes cinc setmanes. La majoria dels usuaris ha hagut de fer servir la xarxa d'autobusos, que també ha patit una important sobrecàrrega d'usuaris. Abans de reobrir les línies afectades, Renfe ha efectuat simulacions comercials, que consisteixen en la circulació de trens, però sense passatgers. Des de l'operador ferroviari han subratllat que aquestes "són necessàries per garantir la seguretat de les circulacions i el bon funcionament de les instal·lacions de seguretat reparades". 

Reparació amb un cost de 6,3 milions d'euros

Les tasques de reparació, que s'han allargat un mes, un període més curt de l'inicialment previst, que era de dos mesos, han tingut un cost de 6,3 milions d'euros.  Hi han treballat 120 professionals d'Adif i empreses especialitzades en senyalització, que han substituït 2.000 metres de cable cremat, així com diversos elements de seguretat i energia del centre de control de Montcada i a les vies. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!