Després de l'accident aeri a Etiòpia en el que van morir 157 persones, la llista de països que ha decidit vetar el model 737 MAX 8 de Boeing creix per moments. Aquesta reacció és producte d'una investigació amb moltes preguntes sense respondre i inseguretat arrel de les mesures de seguretat sota sospita.
El Regne Unit ha estat el primer país europeu en vetar tots els vols comercials operats per Boeing amb el model 737 MAX. L'Autoritat britànica d'Aviació Civil (CAA) ha pres aquesta decisió "com a mesura de precaució" i ha anunciat que la restricció a aquest model es mantindrà "fins a nova ordre".
El segon país europeu que s'ha sumat al veto al model 737 MAX 8 ha estat Alemanya. El ministre de Transport, Andreas Scheuer, ha estat l'encarregat aquest dimarts d'avançar aquesta decisió. Scheuer ha afirmat que "fins que no es resolguin tots els dubtes" l'espai aeri alemany queda tancat pel Boeing 737 Max. "La seguretat té prioritat absoluta", ha afegit Scheuer.
No obstant, el Ministeri de Transport ha assegurat que el model de Boeing sota sospita s'utilitza en escasses rutes que incloguin territori alemany.
Les autoritats franceses també han anunciat el tancament temporal de l'espai aeri pel model de Boeing fins que s'esclareixi què va passar a l'accident d'Etiòpia. Segons ha informat la Direcció General d'Aviació Civil (DGAC), la mesura afectarà tots els vols comercials amb origen, destí o pas per territori francès. Ha afegit que restaran pendents a les explicacions d'autoritats europees i nord-americanes.
La Unió Europea, per mitjà de l'Agència Europea de Seguretat Aeria (EASA), ha ordenat aquest dimarts que tots els vols del model 737 Max 8 es suspenguin. La EASA ha confirmat que es tracta d'una "mesura preventiva" per "assegurar la seguretat de tots els passatgers".
La EASA ha sumat a la restricció el MAX 9, avió germà de l'avió accidentat a Etiòpia.
Veto internacional
A nivell internacional, Etiòpia ha estat la primera en immobilitzar els models de Boeing després de la tragèdia en la que hi van perdre la vida 157 persones. Ethiopian Airlines, la aerolínia més gran de l'Àfrica, va anunciar que suspenia l'ús dels quatre models 737 MAX de Boeing. La companyia va anunciar el passat diumenge que aturava l'activitat amb l'avió en qüestió "fins a nova ordre" i que la mesura presa és de "seguretat extra".
El veto d'aquest model de Boeing s'hi ha sumat Austràlia que ha anunciat aquest dimarts la suspensió temporal del 737 MAX. En un comunicat, l'Autoritat de Seguretat per l'Aviació Civil australiana ha afirmat que la mesura afecta per igual els vols interns i els vols procedents d'altres països. Shane Carmody, director executiu de l'entitat, ha anunciat que la suspensió es prolongarà mentre "es col·lecta més informació i es revisen els riscos" del model de dubtosa seguretat.
Les autoritats de Singapur han decidit a partir d'aquest dimarts la suspensió temporal de tots els models en qüestió. La decisió l'ha fet pública l'Autoritat d'Aviació civil del país i ha anunciat que la restricció afectarà la companyia low cost SilkAir, filial de Singapore Airlines, que conta amb sis Boeing 737 MAX.
Per la seva part, Estats Units ha anunciat que prendrà "mesures immediates i apropiades" si detecta problemes de seguretat en el model qüestionat. La Administració Federal d'Aviació (FAA) va emetre un comunicat aquest dimarts en el que confirmava que un equip estava a la zona del sinistre a Etiòpia per recollir dades. La FAA també va anunciar que en cas de detectar alguna irregularitat, la informaria a la Comunitat Internacional.
El Govern d'Oman ha estat el darrer en suspendre tots els vols amb origen o destí al país. La mesura l'ha fet pública l'organisme d'Aviació Civil omaní i serà vigent "fins a nova ordre". La aerolínia estatal Oman Air, afectada per la suspensió, ha anunciat que farà els canvis necessaris per adaptar-se al calendari de vols.
Indonèsia ha estat el darrer país en anunciar aquest dimarts que prohibeix els vols al model tan qüestionat de Boeing. El ministeri de Transports ha anunciat que la mesura seguirà mentre durin les investigacions per garantir que aquests avions poden volar en condicions.
Val a recordar que les autoritats indonesis van fer una inspecció especial a tots els avions d'aquest model després de l'accident al mar de Java en el que van morir 189 persones i del qual encara no es coneixen els motius que van provocar-lo. L'accident va ocórrer amb un avió de Lion Air, companyia de low cost i que inclou deu avions 737 MAX 8 a la seva flota.
Després d'aquests anuncis de prohibició sobre els avions de Boeing, la Xina, Brasil i Méxic, entre altres, també han decidit adoptar mesures similars.