Els Mossos d'Esquadra han desplegat aquest dijous 18 de juliol el primer macrooperatiu de trànsit amb desenes de controls simultanis per fomentar la seguretat a les carreteres i reduir el nombre d'accidents. L'increment de la sinistralitat en les darreres setmanes, amb 75 víctimes mortals en el que portem des d'inicis de 2024, sumat a l'increment de la circulació de vehicles amb l'arribada de l'estiu i les vacances, ha provocat que des de la Divisió de Trànsit dels Mossos, en coordinació amb el Servei Català de Trànsit, s'hagin començat a aplicar mesures de contenció durant aquest mes de juliol per prevenir els accidents.

El detonant, l'accident de principi de setmana, quan un conductor d'autobús es va adormir i va provocar un accident que hauria pogut acabar amb tragèdia, entre Santa Susanna i Pineda, a la C-32. Però la situació ja era complicada abans d'aquest accident, agreujada per aquests mesos d'estiu i amb molts accidents, alguns de greus, per tota la xarxa viària de Catalunya, sobretot, amb les distraccions i la velocitat com a denominador comú.

El radar de la C-37 no donava l'abast

Segons les dades facilitades per la policia, en el marc del dispositiu d'aquest dijous els Mossos han identificat 17.407 vehicles, dels quals 1.100 han estat denunciats per infraccions de velocitat -la meitat a la regió policial Central-, 105 per distraccions al volant -més complicat d'enxampar que una velocitat per radar- i 19 en el marc del control de transports -camions de gran tonatge i autocars, també, sobretot, a la regió Central.

 

Entre Manresa i Igualada, per la C-37 el radar dels Mossos és on més conductors han enxampat per sobre dels 90 quilòmetres que marca la via, una carretera, molt perillosa, que fa poques setmanes es va cobrar la vida de tres persones. Una maniobra d'una conductora de nacionalitat equatoriana, que anava sota els efectes de l'alcohol, va acabar amb un xoc frontal i tres morts. Dos joves d'un altre cotxe i el copilot de la conductora que va provocar l'accident de la C-37. Els Mossos no donaven l'abast, tal com ha pogut seguir ElNacional.cat durant els controls en aquesta via que connecta el Bages amb l'Anoia, a poder notificar a tots els conductors que passaven pel radar per sobre de la velocitat que marca la via. A la mateixa via, els Mossos també han interceptat un conductor de Piera que ha donat positiu en alcohol. Un vehicle de paisà de la policia catalana l'ha detectat fent una maniobra estranya i l'ha fet aturar, en la prova el conductor ha donat gairebé tres vegades la taxa permesa i ha estat denunciat per un delicte penal, del qual, la setmana que ve, n'haurà de donar explicacions al jutjat de guàrdia. El seu pare, que viatjava amb ell, s'ha fet càrrec del vehicle per poder seguir la ruta fins a casa.

En les hores que ha durat aquest macrocontrol policial pensat per saturar, a tot Catalunya, les carreteres amb policies -controls que s'aniran repetint durant l'estiu- a la A-2 a Jorba, també a l'Anoia, els Mossos han detectat un home colombià conduint un camió de més de 40 tones sense cap mena de permís de conduir que li permetés. L'home ha presentat un carnet de conduir del seu país, que no l'habilitat en cap cas per treballar com a transportista. L'home, que fa menys d'un mes que és a l'Estat, ha estat contractat de manera pirata per abaratir costos del trasllat. Els agents de Trànsit dels Mossos, especialistes en la inspecció de transports de mercaderies han denunciat l'home, l'empresa i també han immobilitzat el vehicle. La policia catalana es troba de manera regular aquest tipus d'infraccions, de camioners pirates, a la xarxa viària catalana.

Controls per tot Catalunya

Desenes de controls de trànsit que s'han fet de manera simultània i coordinada amb efectius de les diferents Àrees Regionals de Trànsit de totes les Regions Policials de Catalunya. S'han fet controls dinàmics a les carreteres C-25, C-37, C-15, AP-7, C-17, C-58 o C-37, algunes de les que tenen una xifres d'accidentalitat més elevades. També s'han fet controls estàtics simultanis a la C-37 a Castellfollit del Boix (Bages), la C-33 a Montcada i Reixac (Vallès Occidental), la C-25 a Riudellots de la Selva (Selva), la C-15 a Olèrdola (Alt Penedès), la T-11 a la Canonja (Tarragonès), la C-12 a Tortosa (Baix Ebre), la C-25 a Estaràs (Segarra) i a l'N-145 a Valls de Valira (Alt Urgell). A més, s'han instal·lat caixes radar en diversos punts de Catalunya i s'ha fet vigilància aèria amb l'helicòpter del SCT i la Unitat de Drons dels Mossos d'Esquadra.

Agents dels Mossos, especialistes en transports, a l'A-2 a Jorba / GRS

Les distraccions, la fatiga i la velocitat, principals causes d'accident

En aquest macrooperatiu de trànsit s'ha posat èmfasis a prevenir les principals causes de sinistralitat. S'han fet controls intensius de velocitat a tota mena de vehicles, incloent-hi els pesants i els dedicats al transport de viatgers, ja que l'excés de velocitat és una de les principals causes d'accident, ja que redueix el temps de reacció i incrementa la gravetat de les ferides en cas de sinistre. Els agents també s'han centrat a garantir l'atenció a la conducció, ja que les distraccions al volant són causa de gran part dels accidents a les carreteres catalanes. En aquest sentit, s'ha posat l'accent l'ús de telèfons mòbils o la manipulació de pantalles per part dels conductors, ja que constitueixen un dels motius de sinistralitat que van en augment.