La presència o no de pantalles a les aules i l'ús de portàtils i tauletes electròniques per a les activitats de classe és encara un debat vigent en la comunitat educativa. Si bé la tendència cap a la digitalització ha estat el camí dels últims anys, amb importants inversions públiques en dispositius electrònics, veus entre els docents i experts externs a les aules han expressat el seu rebuig de l'ús de la tecnologia si no té una justificació i advoquen pel model clàssic per evitar distraccions i altres efectes indesitjats. A la Comunitat de Madrid, la presidenta Isabel Díaz Ayuso prohibirà a partir de setembre l'ús de tauletes i ordinadors a classe per als alumnes d'infantil i primària i els professors no podran posar deures per fer a casa que requereixin recórrer a dispositius electrònics. D'aquesta manera, només estarà permesa l'ús de pantalles a classe de manera compartida i supervisada, amb un màxim de dues hores setmanals en funció del curs.
El govern madrileny prepara un decret que afectarà el més de mig milió d'alumnes dels prop de 2.000 centres d'infantil i primària públics i concertats de la regió. No podran utilitzar a classe ni portàtils ni tauletes a partir del curs 2025-2026, de la mateixa manera que ja no pot utilitzar mòbils. En el cas dels cursos que ja tinguin implantat l'ús d'algun dispositiu electrònic per a cada alumne, l'Executiu d'Ayuso dona un termini d'un any, fins a l'estiu de 2026, per adaptar-se a la nova normativa. "Pretenem tornar a l'essència dels llibres, els quaderns, els dictats, de la cura de l'ortografia, de la cal·ligrafia, i tot això ho farem compatible que els alumnes de Madrid tinguin aquestes destreses digitals tan necessàries", ha explicat aquest dimecres en roda de premsa el portaveu del govern autonòmic madrileny, Miguel Ángel García.
L'ús de dispositius digitals estarà totalment vetat en el primer cicle d'infantil (0-3 anys) i, per a la resta d'educació infantil i primària, tampoc no es podran enviar deures que els escolars hagin de completar a les seves cases amb ordinadors o 'tablets'. Quant al maneig compartit de dispositius a les aules, estarà restringit a una hora setmanal en el segon cicle d'infantil (3-6 anys) i 1r i 2n de primària; a una hora i mitja en 3r i 4t de primària; i a dues hores setmanals en 5è i 6è de primària. En l'etapa d'educació secundària obligatòria (ESO), seran les mateixes escoles i instituts que la imparteixen els que delimitin l'ús individual o compartit de 'tablets', ordinadors i altres en funció les característiques dels ensenyaments, l'edat i el grau de maduresa dels seus alumnes, segons detalla la Comunitat en una nota. La norma contemplarà excepcions dirigides a alumnes amb necessitats específiques de suport, previ informe psicopedagògic.
La concertada ho titlla de "radical"
Bona part dels centres concertats de Madrid, el 70% dels quals és sota el paraigua de l'associació Escuelas Católicas de Madrid, ja han sortit a pronunciar-se en contra de la política de l'Executiu madrileny. L'entitat ha titllat de "radical" la proposta d'Ayuso i, en un comunicat, han denunciat "l'absència de diàleg" per part del govern regional davant d'una mesura que, critiquen, afecta "a l'autonomia educativa i pedagògica de les escoles". L'associació representa a aproximadament uns 340 centres, que tenen uns 223.000 alumnes.
A Catalunya, una tendència similar
A Catalunya, si bé s'han destinat importants partides a portar dispositius a les aules en els anys recents i és habitual que en funció del centre els alumnes treballin de manera normalitzada amb portàtils o tauletes, també ha virat ara l'enfocament i es tendeix ja a la supervisió més gran i eventual restricció de les pantalles. Després que aquest curs hagi estat el primer sense telèfons mòbils en els instituts, aquest febrer el Departament d'Educació ha creat una comissió d'experts per analitzar l'ús dels dispositius electrònics a les aules i per traçar recomanacions de cada al futur pròxim. La consellera Esther Niubó parla d'establir pautes per a un ús "responsable, ètic i saludable" de la digitalització. Niubó, de fet, assenyala que a les aules s'adverteix que l'ús de pantalles a les aules genera efectes secundaris indesitjats com a problemes de comprensió lectora, en l'escriptura o, eventualment, efectes en la salut física i mental dels menors si es dona un abús. El camí que planteja ara Educació és la restricció de pantalles en les etapes més precoces, i buscar un "equilibri" en els grans.