Manresa és una de les poques ciutats relativament grans de Catalunya amb una sola zona escolar, de forma que un alumne no té prioritat d'accés a un centre pel fet de viure a prop i els infants poden anar indistintament a qualsevol de les 27 escoles que hi ha a la ciutat. Una circumstància, però, que genera una segregació de l'alumnat que també és comuna arreu de Catalunya: hi ha famílies que decideixen portar els seus fills a una escola d'un barri llunyà per evitar que estiguin en centres d'"alta complexitat", en els termes emprats per Educació; és a dir, amb molt alumnat immigrant, pobre o de famílies amb un cert grau de marginalització. D'aquesta forma, es generen alguns centres d'alta o màxima complexitat i d'altres que no en tenen aquesta circumstància: la capital del Bages té 4 escoles d'alta complexitat i 7 de màxima, mentre que la resta d'escoles no ho són. Hi ha un gran desequilibri.
Però això canviarà a partir del curs escolar vinent, el 2024-2025. El Departament d'Educació i l'Ajuntament han creat zones escolars amb l'objectiu de lluitar contra aquesta segregació quasi estamental i trobar un equilibri per repartir la "complexitat". "Volem passar de l'efecte fugida a l'efecte company. És a dir, lluitar contra el fet que famílies que viuen en un barri vagin a una escola llunyana perquè no els agrada la composició social de l'escola", explica el regidor d'Ensenyament de Manresa, Pol Huguet (ERC), en declaracions a l'ACN. En concret, s'han creat sis zones per a primària i quatre per a secundària.
Trobar equilibri
D'aquesta forma es vol trencar els patrons de segregació i ajudar que hi hagi un equilibri entre tots els centres de la ciutat, segons l'alcalde de Manresa, Marc Aloy, que assegura que aquest és el principal objectiu de la mesura. Segons Aloy, el problema de la ciutat és que hi ha centres educatius amb molta complexitat i d'altres amb molt poca. De fet, les xifres ho demostren: per haver-hi un equilibri, els centres de Manresa haurien de tenir un 40% i, en canvi, hi ha centres que només tenen un 10% i d'altres que en tenen un 90%.
Comissió de tècnics i assessors externs
Per lluitar contra la segregació escolar, el juny del 2023 es va crear a Manresa una comissió formada per tècnics del Departament i de l'Ajuntament, direccions dels centres públics i concertats de primària i secundària, assessors externs i sindicats, entre d'altres, que han assenyalat a aquest repartiment en zones escolars com a possible solució. El nou mapa escolar s'ha fet tenint en compte la situació actual i prioritzant la reducció de la segregació escolar. El nou mapa es començarà a explicar a les famílies el dia 16 de gener, quan s'iniciaran les xerrades que s'han previst per explicar els canvis que hi haurà a la pròxima preinscripció escolar.
Empadronar-se en un altre lloc, un "frau" perseguit
Segons ha detallat el regidor d'Ensenyament, Pol Huguet, amb el nou model amb zones escolars diferenciades, els alumnes tindran més punts si van a l'escola de la seva zona. Pel que fa a la picaresca d'empadronar-se en un altre lloc, àmpliament estesa, la directora dels Serveis Territorials, Gemma Boix, ho ha qualificat de "frau" i ha assegurat que està perseguit. Amb tot, Boix ha admès que lluitar contra la segregació escolar "no és una feina fàcil i requereix el seu temps".