El maquinista Francisco José Garzón Amo s'ha enfonsat en la segona sessió del judici per l'accident d'un Alvia el 24 de juliol de 2013 a Santiago de Compostel·la en recordar el dia del descarrilament que va costar la vida a 80 persones i va causar lesions a prop de centenar i mig. A Garzón Amo li han saltat les llàgrimes quan el seu lletrat, Manuel Prieto, ha anat directament al sinistre i a la seva situació dins de la cabina, on es va quedar encaixonat, lesionat, impossibilitat per sortir i sense opció si més no a trencar la finestreta. "Perdó, perdó, perdó," ha exclamat emocionat el conductor d'aquell tren.
La jutgessa presidenta de la sala, María Elena Fernández Currás, li ha demanat que es tranquil·litzés. Quan això ha passat eren les 09:50 del matí i la sessió portava menys de deu minuts escassos. Les primeres preguntes de Manuel Prieto al seu defensat han estat sobre la seva preparació. Garzón Amo ha contestat que estava format en la via dos de la línia Santiago-Ourense, però no en la u, que és on es va produir el sinistre.
Un judici que durarà mesos
El de l'Alvia serà un judici llarg que estarà centrat en la responsabilitat de Garzón Amo, que va encarar la corba d'A Grandeira a més del doble de la velocitat permesa (191 km/h davant 80), i la de l'exresponsable de la seguretat en la circulació de Adif, Andrés Cortabitarte, en el seu cas per eventuals problemes que poguessin haver afectat la seguretat de la instal·lació, en no preveure una frenada tècnica. A Garzón i Cortabitarte se'ls imputen, respectivament, vuit desenes de morts per imprudència greu professional, 145 de lesions pel mateix motiu i un delicte de danys, segons ha informat el Tribunal Superior de Justícia de Galícia.
La tragèdia
L'accident ferroviari de Santiago de Compostel·la o accident d'Angrois es va produir dimecres 24 de juliol de 2013 quan un tren Alvia, que viatjava de Madrid a Ferrol, va descarrilar en la corba A Grandeira de Angrois, a uns tres quilòmetres de l'estació de Santiago de Compostel·la. De les 224 persones que viatjaven a bord, 144 van resultar ferides i 80 van morir. El tren viatjava a 191 km/h quan va entrar a la corba de l'accident, duplicant la velocitat màxima de 80 km/h. Quan el maquinista es va adonar de la situació, va accionar el fre d'emergència. L'accident va ser gravat per una càmera de seguretat que mostra els tretze vehicles descarrilant i quatre donant-se la volta. La investigació judicial de l'accident va acabar en desembre de 2018 amb el maquinista del tren, Francisco José Garzón, i el director de Seguretat en la Circulació de Adif, Andrés Cortabitarte, com a únics imputats. És un dels accidents ferroviaris més greus d'Espanya.