L'Ajuntament de Mataró ha aprovat una ordenança de mobilitat que prohibeix als menors de 16 anys conduir patinets elèctrics, obliga a l'ús de casc i exigeix una assegurança a tercers per a bicicletes i vehicles de mobilitat personal (VMP) destinats a activitats econòmiques. La nova ordenança, que substitueix la del 2009 i previsiblement entrarà en vigor a principis de desembre, és més restrictiva que la normativa general en aspectes com l'ús de VMP i posa el focus en els vianants i col·lectius més vulnerables.

La novetat més destacada és la limitació de l'edat mínima de conducció de patinets elèctrics i altres vehicles equiparables a joves de 16 anys, que hauran de portar també un casc de protecció homologat. L'objectiu d'aquesta ordenança és pacificar i conciliar la circulació de vehicles, donant prioritat a la circulació a peu i la mobilitat sostenible. 

Igual que a Barcelona, Mataró prohibirà l'ús del patinet elèctric als menors de 16 anys. A la capital catalana la restricció va entrar en vigor el gener del 2021. L’ordenança de Barcelona limita l'edat permesa per conduir un VMP o un cicle de més de dues rodes als 16 anys en tots els casos.

L'ordenança és més dura que la regulació d'aquests vehicles que va fer el Ministeri d'Interior que els prohibia circular per voreres i zones per als vianants ni superar els 25 quilòmetres per hora de velocitat. De fet, el Ministeri regulava la circulació d'aquests tipus de vehicles de mobilitat personal fent temps que els ajuntaments poguessin adaptar les seves ordenances a la irrupció a les calçades urbanes dels vehicles de mobilitat personal (VMP) i habilitar, si així ho estimen oportú, zones d'aparcament per a aquests mitjans de transport (patinets i sabway). La regulació del patinet formava part d'un paquet de reformes legals, aprovat pel govern espanyol el passat 10 de novembre, l'objectiu del qual era generar un nou model de seguretat viària que permeti rebaixar en un 50 per cent els morts i els ferits greus durant la pròxima dècada.

Assegurances per a bicicletes

A més, les bicicletes i patinets que es destinin a una activitat econòmica hauran de disposar d'una assegurança de responsabilitat civil davant tercers per cobrir els danys i perjudicis i s'hauran d'inscriure obligatòriament en el registre municipal.

D'altra banda, bicicletes i VMP hauran de circular a les vies urbanes per la calçada, ocupant la part central del carril, o bé en vies ciclistes o zones habilitades, però no per la vorera o altres àrees per a vianants ni tampoc per vies amb la velocitat limitada a 50 quilòmetres per hora.

En el cas de patinets mecànics, monopatins o similars, podran circular per voreres i carrers residencials però a una velocitat adaptada al pas de la persona i amb casc obligatori per a menors de 16 anys.