En un context en el qual la indústria aèria està abocada a la transició cap a un model d'aviació més sostenible, l'aerolínia easyJet va publicar les dades d'una enquesta realitzada per YouGov que analitza les principals preocupacions i reclams dels espanyols entorn de la sostenibilitat en l'aviació i que assenyala que la meitat dels espanyols considera que la tecnologia de zero emissions és el factor més efectiu per avançar cap a una aviació més verda.
Segons es desprèn del sondeig, nou de cada deu espanyols afirma estar interessat a volar en avions de zero emissions de carboni i quatre de cada deu estaria disposat a pagar un 10% addicional per fer-ho.
Aquestes dades arriben en un moment en què Rolls-Royce, en col·laboració amb easyJet, va marcar recentment una fita impulsant el primer test amb un motor d'hidrogen.
Tanmateix, la tecnologia de zero emissions (51%) no és l'única via a què apunten els enquestats en valorar els diferents factors que poden fer l'aviació més verda. A Espanya, el 42% dels participants opta pel combustible sostenible d'aviació (SAF, per les seves sigles en anglès) i el 34% assenyala la modernització de l'espai aeri.
Respecte al paper que juguen els diferents actors de la indústria en la transició cap a la descarbonització, el 22% dels enquestats a Espanya elegeix els governs com els principals responsables de preparar l'ecosistema aeri per a l'entrada en servei d'avions de zero emissions. Tanmateix, set de cada deu persones considera que no estan fent prou.
Per darrere dels governs s'apunta als fabricants d'avions (12%), a companyies energètiques i de combustible (12%) i a aerolínies (11%), entre altres, com a actors clau per preparar la indústria per a aquest canvi.
Preguntats per la utilitat de possibles taxes, el 41% dels espanyols que han aportat la seva visió no dona suport als impostos als passatgers i considera que indústria i els governs han de trobar una solució conjunta a aquests reptes.
El mes de setembre passat, easyJet va publicar el full de ruta amb què busca assolir el zero net el 2050. El pla traçat per la companyia estableix que, mitjançant l'adopció d'un conjunt de mesures que inclouen la tecnologia de zero emissions de carboni una vegada estigui disponible, l'aerolínia podria reduir les seves emissions de carboni per passatger i quilòmetre transportat un 78% el 2050 (comparat amb 2019).
El director general d'easyJet al sud d'Europa, Javier Gándara, va manifestar que "a easyJet reconeixem l'impacte que els nostres vols tenen en el medi ambient i hem adquirit importants compromisos per avançar cap al zero net: la meta del nostre full de ruta per a 2050".
"Amb els resultats de l'enquesta observem una vegada més que no cessen les ganes de viatjar, amb vuit de cada deu enquestats espanyols afirmant que té la intenció d'agafar un avió en els pròxims dos anys, però tampoc no cessa el desig de fer-ho de forma més sostenible i de premiar les aerolínies que ho ofereixen. En aquesta línia, el 77% dels participants en Espanya afirma que volaria abans amb una companyia que aposta per maneres de volar més respectuoses amb el medi ambient. Des de la nostra aposta per la tecnologia de zero emissions, passant pels SAF i les mesures operacionals que implementem per volar de forma més eficient, a easyJet som i volem continuar sent pioners en sostenibilitat", va afegir.
Les emissions residuals s'abordaran mitjançant tecnologia d'eliminació de carboni, el que portarà a l'aerolínia al zero net. En última instància, l'ambició d'easyJet és aconseguir que tota la seva flota generi zero emissions de carboni.