La Marta va conèixer en Víctor a través d’una aplicació per lligar. “No va ser fàcil”, detalla. “S’han de desgranar molts perfils, i has de deixar que l’app et conegui una mica perquè no t’ensenyi perfils que no t’interessen”. Moltes cites frustrades, persones estranyes i uns quants ghostings després, va topar-se amb en Víctor. Ara viuen junts des de fa un any i mig.
El cas de la Marta i el Víctor no és pas l’únic. En una societat on el temps és escàs i prima la immediatesa, qualsevol oportunitat pot ser bona i aprofitable per intentar trobar un company de viatge. Així, cada vegada hi ha més gent que s’ha conegut a través d’internet. Es calcula que aquest 2019, un 40% de les parelles que s’han conegut ho han fet a través d’aplicacions per lligar o pàgines d’internet. Sense anar més lluny, al 2037, hi haurà més nadons al Regne Unit nascuts de pares que es van conèixer d’aquesta manera que els que els que ho van fer de manera offline. Així ho determina un estudi fet per l’Imperial College Business School, on es detalla que el 40% dels nadons nascuts durant la pròxima dècada seran “e-bebès”.
Segons recull el diari britànic The Independent “l’informe va calcular que una de cada tres de les relacions que van començar el 2015 i el 2019 ho van fer online, en comparació amb el període entre el 2005 i el 2014, que eren una de cada cinc”. Però això no és tot. Els investigadors prediuen que aquestes xifres augmentaran encara més. De fet, al 2030 es calcula que més de la meitat s’hauran format a través d’apps o pàgines per lligar.
“El món digital ha agilitzat el procés de cites en línia”, exposa Paolo Taticchi, el principal docent de l’Imperial College Business School, en unes declaracions que recull el diari. “És més fàcil trobar algú i assegurar-se que compleix els teus mateixos criteris”. “El 2035 serà un any fonamental per trobar l’amor i començar una nova era de cites del segle XXI”, afegeix.
Quins perfils tenen més èxit a l’hora de lligar?
Vist així, sembla relativament fàcil i còmode lligar a través d’aquests portals. “Tothom està a Tinder”, explica l’Alba. Precisament per això “costa tantíssim trobar algú que t’interessi”. Fet que també comparteix la Marta, quan assegura que va haver de “desgranar” molts perfils abans de trobar-se amb en Víctor. Un fet que no només comparteixen les usuàries. Per a ells, tampoc és fàcil. “Hi ha moltes noies però aconseguir un match és complicat. El perfil ha d’estar ben cuidat. I segons el tipus de perfil, atreus un tipus de persona o un altre”, comenta l’Adrià.
Els usuaris espanyols de portals i aplicacions per lligar són els tercers que més recorren a les fotografies de perfil lleugeres de roba, per darrere dels australians i dels italians. Així ho explica l'estudi Fotos de perfil 2020/2021: ¿Qué enseñan los solteros online? que ha elaborat el comparador Solteros.es després d'analitzar més de 22 milions de fotos de perfil d'usuaris de pàgines per lligar online de més de 16 països diferents. Però també abunden les fotografies amb monuments històrics importants com la Torre Eiffel o el Palau de Westminster.
Segons un estudi realitzat per la pàgina de cites Badoo que recull també The Independent, les persones que viuen a casa amb els seus pares –cal tenir en compte que els enquestats tenen entre 18 i 35 anys– i beuen molt són les que més èxit tenen lligant a través de les aplicacions. Aquestes no són però les úniques característiques que fan lligar més. També hi ha l’honestedat entre els trets més atractius.
“Molt sovint, les coses personals que deixem al marge dels nostres perfils són les que resulten més entranyables i memorables”, insistia la psicòloga de relacions de parella de Badoo Clare Stott també en declaracions al diari britànic.