L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha aprovat aquest dimarts un paquet de 33 mesures destinat a reduir el nivell de contaminació atmosfèrica a la metròpolis, on se superen amb freqüència els nivells màxims de concentració de partícules en suspensió. Amb un pressupost de 46 milions d'euros fins el 2019, el pla preveu mesures que s'aniran implantant de manera progressiva i adaptada als diferents municipis.
Entre aquestes mesures hi ha la restricció dels vehicles més contaminants a les rondes de Barcelona i al seu perímetre interior. Aquesta és una de les més destacades, i consisteix en no permetre la circulació dels vehicles més contaminants durant els períodes d'alta contaminació atmosfèrica. Això es regularà amb les etiquetes mediambientals que ja està distribuint la Direcció General de Trànsit (DGT). Els que no tinguin etiquetes no podran entrar, i això afectarà turismes i furgonetes lleugeres de gasolines matriculades abans de gener del 2.000 i de dièsel matriculats abans el gener de 2.006.
Un altre dels punts clau és la Targeta Verda Metropolitana, un nou títol de transport gratuït durant tres anys per als propietaris de vehicles contaminants que els desballestin. A més de la creació d’una xarxa de Park&ride, la renovació de la flota de busos i taxis més contaminants, l’ampliació de la xarxa de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics i la voluntat de regular la distribució urbana de mercaderies (DUM).
Un canvi modal
El Programa té en consideració que per facilitar el “canvi modal”, és a dir el pas de la utilització del vehicle privat al transport públic per als desplaçaments dins l’àmbit metropolità i per als que accedeixen des de fora, cal millorar les infraestructures de transport públic. Així, es preveu que el Pla director urbanístic de l’àrea metropolitana de Barcelona, actualment en tràmit, doni prioritat a aquestes infraestructures i concreti l’objectiu d’un nou model urbà més sostenible, com ja estan fent totes les grans capitals europees.
Altres mesures destacades del programa incideixen directament en el control i seguiment de les obres de construcció públiques i privades, que són també una font important d’emissió de contaminants. En aquest cas, l’AMB ha elaborat una Guia de bones pràctiques per a la prevenció de la contaminació atmosfèrica en les obres dels municipis metropolitans, amb mesures en el plantejament i execució de l’obra, transport i càrrega del material, vehicles i maquinària, per garantir la reducció d’emissions. Paral·lelament, el programa recull l’estudi del seguiment i monitoratge abans i després de les obres, a través de les estacions de qualitat de l’aire més properes.
D’altra banda, per reduir les emissions generades per les activitats industrials, que també són focus important de contaminació, l’AMB s’alia amb els municipis metropolitans per regular la tramitació de noves activitats industrials i en el seguiment de les ja existents. En aquest sentit, l’AMB ha realitzat la Guia d’usuaris per al control de generadors de baixes emissions atmosfèriques, que regula les llicències ambientals, amb suport de les ordenances municipals. Paral·lelament, el programa també recull mesures de sensibilització i educació ambiental, sota el programa de l’AMB Compartim un futur.