Han estat gairebé un miler els robatoris de cable de coure a la xarxa ferroviària de Catalunya des del 2010, segons les dades dels Mossos d'Esquadra que publica aquest divendres l'ACN: un total de 971 casos dels quals s'ha produït un repunt el 2023 i enguany, amb dades que s'apropen a les màximes que es van donar ara fa una dècada, entre el 2013 i 2015. L'any passat es van produir 92 robatoris i en el que va del 2024 s'han donat 52, unes xifres que doblen o tripliquen les dels anys precedents, si bé el punt àlgid d'aquests fenòmens delictius a Catalunya es van produir el 2013, amb 105; el 2014, amb 240; i el 2015, amb 221.

Del total de gairebé un miler de casos de robatoris de cable de coure durant aquests darrers catorze anys, la gran majoria, el 96%, s'han produït a la xarxa que gestiona Adif, és a dir, el servei de Rodalies de Catalunya de Renfe. Els casos ocorreguts a la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) han estat només el 4%, segons les dades dels Mossos. La majoria de casos s'han produït a l'àrea metropolitana de Barcelona, si bé el municipi en concret a on més s'han donat aquests robatoris ha estat Lleida.

Si entre el 2016 i el 2022 la xifra de robatoris ha estat a la baixa i ha oscil·lat al voltant d'una vintena o trentena cada any, el 2023 es va produir una revifada d'aquests fets delictius, amb 92 casos. D'acord amb l'empresa pública operadora de la infraestructura ferroviària, Adif, aquest increment és degut a les nombroses obres que s'han fet recentment a la xarxa ferroviària; uns treballs que comporten punts febles en la seguretat, ja que propicien espais de més fàcil accés pels malfactors. D'igual forma, segons apunten en declaracions a l'ACN, un altre factor és l'encariment del preu del cablejat, que el converteix en un material més valuós.

Un "negoci" milionari

Els Mossos d'Esquadra han identificat el valor econòmic del cable de coure extret en una vuitantena de robatoris del total i només amb aquests casos s'ha dirimit que ascendeix a més de 5 milions d'euros. La policia catalana aporta a l'ACN les dades de tres casos concrets, en cadascun dels quals el coure robat està valorat en més d'1 milió d'euros respectivament: uns robatoris comesos el març del 2020 en un tram de via al terme municipal de Vimbodí i Poblet (Conca de Barberà), el maig de 2023 a prop de Tarragona, i al gener d'aquest 2024 a Castellgalí (Bages).

Cable de coure robat i recupera per la policia / Mossos d'Esquadra

Concentració a l'àrea metropolitana de Barcelona i a Lleida

En general, la gran majoria dels robatoris es donen al cablejat de la catenària, al llarg de la infraestructura de la xarxa ferroviària. Tanmateix, també se sostreu cable al voltant de les estacions (en un 16% dels casos), i encara hi ha un 5% dels robatoris que són en línies i equipaments de comunicació elèctrics. Lleida és el municipi en el qual s'han produït més robatoris de cable de coure: 69 des del 2010. Més inclús que els que s'han registrat en entorns amb molta més densitat d'infraestructura ferroviària com Barcelona (53) o l'Hospitalet de Llobregat (51). Per comarques, les que més casos han presentat han estat el Barcelonès, el Baix Llobregat i el Segrià, amb un centenar, seguits de 96 casos al Vallès Occidental, 84 al Vallès Oriental, 53 al Baix Penedès i 41 a l'Alt Penedès.

Set detinguts en el que va de 2024

Segons els Mossos, el 80% dels casos totals són furts, però hi ha també un 7,5% de casos de robatoris amb força (el 2023 aquest percentatge va créixer una mica, fins al 13% dels casos). En aquests darrers catorze anys la policia catalana ha practicat 123 detencions relacionades amb el robatori de coure a la xarxa ferroviària, la majoria els anys àlgids de 2013 a 2015, i concretament el 2014 en van ser 75. Tant el 2023 com els primers cinc mesos de 2024 se n'han realitzat 7, respectivament.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!