Aprendre cuina macrobiòtica, entendre què és un forat negre, fer una espasa amb papiroflèxia, aprendre història o tècniques de jardineria japonesa a YouTube pot ser fàcil o difícil, però és una pràctica recurrent sobretot en els joves. La plataforma de vídeos és la xarxa per excel·lència on aprendre coses. El 70% dels millenials que usen YouTube han vist un vídeo per aprendre alguna cosa nova o per a aprofundir en algun tema que els interessa, segons dades de Google sobre YouTube del 2017. "Els vídeos educatius a YouTube són un format molt interessant per a l'usuari, són propers, audiovisuals, amb un estil fresc i amè, permeten empatitzar amb el youtuber i el fet que es pugui consultar el vídeo tants cops com es vulgui és un avantatge", explica José J. Priego, professor dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC.
Aprendre alguna cosa nova a YouTube et fa sentir apoderat
Cada dia es produeixen mil milions de visites amb contingut relacionat amb l'aprenentatge i se'n comparteixen més d'un milió. Algunes de les claus de l'èxit són la narració oral, un llenguatge col·loquial, l'ús de la primera persona per a explicar l'experiència o el coneixement propis, sumat a l'alt consum que els joves fan de les xarxes socials —al dia, el 47% de la generació Z passa més de tres hores a YouTube i el 22% dels millenials també. A més, la preferència per plataformes visuals com YouTube en primer lloc i Instagram en segon explica part de l'auge. Un èxit que també ha vist la mateixa plataforma, que ha anunciat una inversió de 20 milions de dòlars per a la seva iniciativa de divulgació, YouTube Learning.
Mirar un vídeo és, per a molts usuaris, la manera més efectiva d'entendre o conèixer un tema, i les opcions de continguts a YouTube són inabastables i molt diverses. Un 86% dels usuaris afirma que hi entra sovint per aprendre alguna cosa nova. "La gent mira vídeos en línia per aprendre noves habilitats, aprendre coses, perseguir passions o consultar dubtes, i això els dona seguretat i confiança", explica Pablo Lara, professor dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC i organitzador de la II Jornada Cicle Tendències en Societat Digital: Influencers com a Nous Mediadors de la Informació i el Coneixement, que tindrà lloc el 4 de desembre al Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (CEFJE). Segons Google, més del 70% de les persones se sent apoderat, motivat o més segur després d'aprendre alguna cosa nova en un vídeo de YouTube.
Els nous divulgadors de coneixement: els edutubers
Davant d'aquest escenari, no ens ha d'estranyar que hagin sorgit noves figures divulgatives com els edutubers, youtubers especialitzats en ensenyament i divulgació. Alguns arrosseguen centenars de milers de seguidors, com ExpCaseros, Unicoos, Date un Vlog, CdeCiencia, La Gata de Schrödinger o Ciencias de la Ciencia, entre altres. "Som creadors de contingut que utilitzem el vídeo i la plataforma YouTube per fer divulgació i ensenyar de manera gratuïta a qualsevol persona història, matemàtiques, música, màrqueting o qualsevol altre tema", afirma el professor Priego, autor del canal Ciencias de la Ciencia i ponent a la jornada. Cada cop hi ha més classificacions en el món dels youtubers: infoentreteniment (infotainment), videojugador (gamer), cuinòfil (foody), vlogger, etc. "Es tracta d'una figura amb recorregut, no és un perfil estàtic ni consolidat, sinó que anirà canviant a partir de tres variables: patrons de consum d'informació per part dels usuaris, professionalització dels perfils dels youtubers i les regles jurídiques i econòmiques de les plataformes digitals", comenta Lara.
Tot i que YouTube és el gran referent, Instagram també s'ha obert a aquesta tendència. El nutricionista Carlos Ríos, amb 1.300.000 subscriptors, parla diàriament al seu compte sobre educació nutricional i saludable per als més petits. Ríos, creador del moviment Realfooding, també participarà com a ponent a la jornada. "Fa cinc anys a YouTube només hi havia canals de divulgació en anglès, ara estan creixent molt i crec que és una manera de democratitzar l'educació", explica Priego.
Els Z prefereixen estudiar a YouTube que amb els llibres de text
Aconseguir entendre ciència de manera fàcil i divertida és un repte i un recurs útil per a molts joves que formen part de la generació Z. Segons l'estudi Beyond Millennials: The Next Generation of Learners, fet als Estats Units, el 59% dels estudiants d'entre 14 i 23 anys prefereix estudiar a YouTube en comptes de fer-ho amb els llibres escolars. Un 55% considera que la plataforma és una font adequada per al seu estudi. "No volem ser una alternativa a les classes, volem ser material que reforci el que els alumnes aprenen a classe", explica Priego.
La capacitat i la manera que tenen aquests influencers d'arribar a comunicar d'un mode més atractiu i efectiu el coneixement implica reptes i canvia paradigmes educatius. "Fa dècades que les metodologies educatives giren al voltant de la capacitat d'implicació i participació i l'aprenentatge informal", afirma Lara. Per exemple, les metodologies d'Apple amb l'aprenentatge basat en reptes (challenge-based learning) i altres com l'aprenentatge actiu (active learning) o les classes inverses (flipped classrooms). "YouTube ha estat la plataforma que, gràcies als edutubers, dona resposta a aquesta demanda, i afavoreix la participació i la implicació a partir de connectar el contingut audiovisual amb la necessitat d'aprenentatge de l'usuari", explica Lara.