El Ministeri d'Educació ha proposat prohibir els mòbils a primària (6-12 anys) i secundària (12-16 anys) en horari lectiu, tal com ha anunciat aquest dimecres la ministra Pilar Alegría. Durant la reunió de la sectorial d'Educació, Alegría ha traslladat a les comunitats autònomes la necessitat de reunir-se els primers dies de gener per "buscar una solució consensuada i adient per part de tothom per poder donar resposta a aquesta preocupació que comparteixen les famílies". "Ens veurem, reflexionarem i debatrem, per intentar generar solucions i respostes", ha dit. Tot, després que aquest dimarts el Consell Escolar de Catalunya (CEC) aprovés regular l'ús dels telèfons en els instituts, però sense prohibir-los del tot.
Si bé Educació ha proposat la prohibició dels mòbils en horari lectiu, és veritat que la proposta sí que permetria la utilització del mòbil a secundària en classe presencial quan així ho estableixi el professor perquè el seu projecte pedagògic ho requereix. En qualsevol cas, la voluntat de la ministra és seure amb les comunitats autònomes, reunir-se amb el Consell Escolar i tenir una proposta. "La majoria de les comunitats autònomes ja tenen el seu full de ruta", ha recordat.
La proposta del Consell Escolar de Catalunya
La Conferència Sectorial d'Educació s'ha reunit aquest dimecres per primera vegada en aquesta legislatura, amb l'objectiu d'abordar com es resolen els tràmits per a la incorporació d'alumnes en pràctiques de Formació Professional a la Seguretat Social i aprovar el repartiment de 330 milions d'euros a les comunitats autònomes.
A Catalunya, el CEC va aprovar dimarts un informe que proposa la prohibició de l'ús dels mòbils a primària, que es restringeixi a l'ESO (o, almenys, fins a tercer d'ESO) i que es permeti tant a batxillerat com a FP. La proposta afectaria l'interior de les aules, així com als passadissos, patis i altres espais comuns o temporals com les colònies. A més, el document indica que les limitacions també han d'afectar la resta de comunitat educativa a banda dels alumnes, com professorat, monitors de pati i menjador, personal de serveis i famílies. Així, s'estableix un marc regulador per restringir els telèfons als instituts, tot rebutjant-ne la prohibició total perquè "caldria regular l'ús dels portàtils, ja que les mateixes aplicacions del mòbil es poden tenir a l'ordinador".
La proposta del CEC, "insuficient"
Plataformes de famílies mobilitzades per limitar els mòbils en fases primerenques de l'adolescència han qualificat d'insuficient la proposta del CEC de regular l'ús dels telèfons als instituts, però sense prohibir-los. Segons la plataforma Adolescència Lliure de Mòbils (ALM), la proposta "avança en la direcció" dels seus plantejaments, tot i que caldria anar més enllà: apunten que la limitació s'hauria d'implantar també durant "tota l'educació secundària", més encara vistos els darrers resultats de rendiment de PISA.
"A més, creiem que no es pot deixar a la mercè de cada centre escolar una decisió que ha de ser clara i concisa en criteris de mínims i recursos", destaca el comunicat de l'entitat. I és que creuen que s'obre la porta a "desigualtats entre centres respecte a una qüestió clau, amb greus conseqüències i riscos en la vida educativa". A més, reiteren que un dels objectius és "trencar una dinàmica enquistada que assumeix l'arribada del mòbil amb l'entrada a l'institut", ja que la compra d'un telèfon per als fills és habitualment cap als 12 anys. Per fer-ho possible, l'ALM veu "imprescindible restringir l'accés i l'ús dels telèfons intel·ligents als centres educatius en les etapes obligatòries i dotar aquests dels recursos per fer efectiva la regulació".
Més crítiques a la proposta del CEC
La plataforma Aixeca el cap també veu "insuficient" les mesures de limitació que proposa el CEC a l'etapa de secundària, on creuen que s'hauria de prohibir fins als 16 anys. "La societat ha pogut veure l'evolució i les conseqüències negatives d'aquesta tecnologia a les persones adultes, però sobretot en nens, adolescents i joves", ha expressat en un comunicat. És per això que indiquen que "cal tenir una postura més decidida i clara", ja que "s'ha associat empíricament l'increment de l'ús dels telèfons intel·ligents amb efectes perjudicials en el desenvolupament emocional i cognitiu i en l'aprenentatge de l'alumnat".
També han instat les direccions dels centres educatius i els professors a "fer un acte profund de reflexió sobre les pràctiques educatives" dels mòbils als instituts. De manera especial, han reclamat "posar el focus" en com afecta l'ús dels telèfons en les famílies que pretenen "resistir la pressió social de comprar els dispositius als seus fills". "No permetre l'ús dels mòbils entre classes, als passadissos i patis per evitar distraccions i conflictes és un primer pas", però han insistit en la prohibició a tot el centre educatiu perquè generen problemes i disrupció també a la vida quotidiana de les famílies i en el desenvolupament dels menors.