Oferir informació en temps real al web i en l'app sobre el servei era un dels compromisos inclosos en la concessió de l'Aerobús de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) a l'empresa gallega Monbus, però, un any després, no s'està complint, segons es desprèn d'una anàlisi encarregada per l'Instituto Coordenadas de Gobernanza y Economía Aplicada a una empresa especialitzada en investigació i seguretat.
Indica que el web del transport que uneix Barcelona amb l'aeroport Josep Tarradellas tan sols ofereix els horaris del transport, però no la informació en temps real que l'AMB anunciava en la nota de premsa de presentació del servei, el juliol de 2021. Els usuaris, per tant, no poden accedir a una informació que, en canvi, sí que ofereixen altres serveis com, per exemple, el de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), segons es desprèn de l'anàlisi encarregada per l'Institut Coordenades, que constata serioses disfuncionalitats en la pàgina web i l'app respecte al subscrit al contracte de licitació.
Al contracte s'especifica que l'adjudicatari haurà "de dissenyar, desenvolupar a càrrec seu una pàgina web del servei que inclourà com a mínim les funcionalitats següents: informació general del servei, informació en temps real del servei, venda electrònica de títols de transports i tramitació de queixes i reclamacions." I que també desenvoluparà una app "que suporti com a mínim les mateixes funcionalitats especificades per a la pàgina web".
Malgrat això, l'estudi assenyala que ni el web ni l'app habilitats per Monbus no compleixen aquestes bàsiques obligacions. Respecte a les línies i a les parades, són només a títol informatiu, ja que exposa que ni el web ni l'app no ofereixen detalls de la parada quan se selecciona, ni tampoc es pot visualitzar el temps que falta per al pròxim bus ni la posició dels vehicles. La informació afegeix, és purament estàtica.
Monbus va començar a gestionar el servei de l'Aerobús a l'estiu de 2021. Amb l'empresa gallega s'obria una nova etapa del servei, tal com es va explicar en la presentació, el juliol de 2021, amb la presència d'alts càrrecs de la institució supramunicipal, l'Ajuntament de Barcelona i de la companyia concessionària. Aquell mateix dia es va fer pública la nota en què s'afirmava que tant el web com l'app de l'Aerobús disposarien d'informació en temps real del servei, que al final resulto "irreal", segons l'esmentada anàlisi.
Web
No és l'únic incompliment que es detecta en la pàgina web, segons l'anàlisi encarregada per l'Institut Coordenades. Un altre dels defectes estaria relacionat amb les llengües, ja que la pàgina està disponible en castellà, català i anglès, però ignora l'alemany, francès i el rus, idiomes que també eren compromesos. Igualment, tampoc no existeix la prevista secció de 'partners', oferint un formulari a les empreses interessades en distribuir bitllets de l'Aerobús, com tampoc no hi ha informació sobre els vols de l'aeroport o sobre a l'hora que els vehicles arriben a les parades, agrega.
El vicepresident executiu de l'Institut Coordenades, Jesús Sánchez Lambás, considera de vital importància que els usuaris del transport puguin tenir la informació actualitzada del servei. "Les noves tecnologies permeten disposar d'informació en temps real. Avui és un estàndard de la mobilitat europea. És important que els usuaris puguin accedir a aquestes dades i més tenint en compte que estem parlant de l'autobús que uneix Barcelona amb l'aeroport, un transport vital per a la capital catalana que hauria de ser excel·lent en el servei i prestacions que ofereix".
Efectiu
Aquestes deficiències al web se sumen a d'altres prèviament citades en la investigació de l'Institut Coordenades, com la inexistència de numeració als bitllets fins a octubre de 2021 o descontrol a les factures, entre d'altres, segons apunta l'estudi de camp. Es tractaria, indica, d'incompliments greus del contracte de licitació, ja que l'absència de nombre d'identificació no permet seguir la traçabilitat dels tiquets, un aspecte "fonamental" en les concessions del transport públic, per a la seva plena i eficaç fiscalització.
També va detectar deficiències en relació amb l'equipament de les parades. La investigació encarregada per l'Institut Coordenades posa de manifest la impossibilitat de pagar en efectiu a les màquines expenedores de bitllets. Podria semblar un error temporal, però no ho és, assenyala. L'estudi de camp indica que les màquines de les diferents parades tenen tapada amb cinta la ranura per a l'efectiu i només admeten el pagament amb targeta.
Barcelona va tancar el 2021 amb 4,5 milions de turistes. En aquest context el transport que enllaça amb l'aeroport és clau per a Barcelona. Dissenyat i licitat per l'AMB, opera des de l'any 1991. I, el 2019 va arribar als 5,7 milions d'usuaris. L'Aerobús uneix el centre de Barcelona amb les dues terminals de l'aeroport. Com tots els aeròdroms és gestionat per AENA, l'empresa pública titular els aeroports d'interès general en Espanya.
Sobre l'anàlisi
L'anàlisi encarregada per l'Institut Coordenades de Governança i Economia Aplicada es basa en un estudi de camp. Es va desenvolupar en sis onades de comptatges: els dies 14,15,19 i 20 de juliol de 2021; del 16 al 22 d'agost de 2021; del 13 al 19 de setembre de 2021; del 25 al 31 d'octubre de 2021; del 15 al 22 de novembre de 2021; i del 19 al 25 de gener de 2022.
Paral·lelament a les sis onades de comptatges, es van realitzar compres 'in situ' de bitllets, es va analitzar a fons el web i l'app de l'Aerobús, i també es van fer controls en les parades del servei.