Els catalans deixaran de pagar aquest dimecres els peatges de l'AP-7, l'AP-2, la C-32 nord i la C-33, però tornaran a pagar a partir del 2024 per la voluntat de la Unió Europea. La qüestió és que encara no se sap com, ja que el govern espanyol encara no ha definit el model de pagament i segueix venent fum al respecte.

La ministra espanyola de Transports, la catalana Raquel Sánchez, ha expressat el seu desig de "disposar de les eines adequades" per aplicar els designis de Brussel·les, el model conegut com 'qui contamina, paga'. "El govern espanyol veu necessari abordar el debat sobre el futur de la xarxa viària, dins del marc de l'Estratègia de Mobilitat Sostenible de la Unió Europea", ha afegit en una tribuna publicada aquest diumenge a La Vanguardia

Puigneró, crispat

Sánchez insisteix en el fet que es vol assolir "un sistema just pels ciutadans i equilibrats pels territoris", però no aclareix res respecte d’aquest sistema. En un text prou llarg, d'una dotzena de paràgrafs i més de 4.400 caràcters, la ministra no ha oferit cap detall sobre el futur model pagament.

Només ha dit que "s'analitzarà la viabilitat de les opcions per establir el nou mecanisme de finançament del nostre patrimoni viari, basat en els principis d'equitat territorial, seguretat viària i sostenibilitat ambiental". Quines són aquestes opcions? No ho sabem. Un tema que crispa el vicepresident del Govern i conseller de Territori, Jordi Puigneró, que aquesta setmana en una trobada amb els mitjans ha criticat la manca de propostes de l'estat espanyol: "No sabem quin model vol". 

 

A l'espera d'Espanya

A Puigneró li agrada la idea de la vinyeta, que es pot adaptar correctament al model europeu pel qual paga qui usa la carretera i qui més contamina. “La Generalitat està disposada a posar la vinyeta sobre la taula”, així com altres “solucions tecnològiques” que es puguin alinear amb la idea de la UE.

Però de moment cal esperar, perquè el Govern no vol que hi hagi dos sistemes de pagament diferents al territori. D'aquí que el vicepresident tingui pressa per saber quina és la proposta de l'executiu espanyol, per començar a treballar en el futur sistema de tarifació viària. Mentrestant, els catalans no pagaran per fer servir ni la C-32 nord ni la C-33, el manteniment de les quals es finançarà mitjançant els pressupostos de la Generalitat.

La reunió de la comissió bilateral / Efe

Davant l'absència de propostes per part del govern espanyol, Puigneró té ben clar que la millor solució seria aconseguir el traspàs de la gestió de les vies d'alta capacitat espanyoles, com l'AP7 i l'AP-2. És una qüestió que ja va traslladar a la ministra Sánchez durant la reunió de la comissió bilateral i per la qual el conseller de Territori tampoc ha aconseguit resposta.

El vicepresident té dubtes sobre si aconseguirà o no el traspàs. És optimista pel que fa a la posició de Sánchez, ja que "és sensible a aquestes qüestions" perquè és catalana, va ser alcaldessa de Gavà i coneix bé el país. Però el problema aquí és el govern espanyol: "Una altra cosa és si l'Estat li deixa fer".

 

Imatge principal: Vehicles accedint al peatge de l'AP-2 de Vila-Rodona / ACN