El santuari de Montserrat, paratge emblemàtic de Catalunya pel qual cada any passaven més de dos milions de pelegrins i turistes, ha tancat l'any 2020 amb tot just 723.000 visitants, és a dir, un 74% menys dels 2,7 milions que va rebre el 2019, per culpa de les restriccions de la Covid.

Josep Altayó Agustí, gerent de l'empresa del monestir benedictí que gestiona els serveis del recinte del Santuari de Montserrat, L'Agrícola Regional (L'ARSA), ha explicat que l'impacte de l'epidèmia a Montserrat ha estat "molt gran". "Les mesures restrictives inicials de la pandèmia, amb un confinament del març al maig del 2020, van afectar radicalment les favorables previsions que teníem just abans de Setmana Santa", segons Altayó, que recorda que les previsions eren fregar ja els tres milions de visitants després d'un gradual augment des de l'any 2002, quan es van superar els dos milions de turistes.

"Teníem moltes reserves i comandes tancades i esperàvem visites abundants de públic local i internacional, i es va haver de cancel·lar tot l'enfocament de la temporada", ha lamentat el gerent, que s'encarrega de la gestió de tot el recinte del monestir.

Temps incerts

La situació va obligar a més a aplicar un Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO) a la majoria dels 295 treballadors del recinte i començar a reduir despeses, la qual cosa mai havien imaginat i "no ens podíem arribar a creure". "Inicialment, va ser una sorpresa i un 'xoc' perquè no ho esperàvem. Teníem moltes previsions i altes expectatives, però inevitablement va haver-hi una caiguda dels visitants molt important, va desaparèixer el mercat turístic internacional i la mobilitat va quedar reduïda a zero", ha rememorat Altayó.

Imatge: El monestir de Montserrat durant una reobertura durant la crisi de la Covid / ACN

Segons el gerent de L'ARSA, "el començament va ser bastant dur perquè, a més, no sabíem quan acabaria tot o com podríem reaccionar una vegada tornés a activar-se, així que anàvem allargant l'esperança a cegues". Van haver de tancar hotels, bars, botigues, museu i serveis de la muntanya de Muntanya de Montserrat, que el 19 de març va presentar un ERTO que va afectar la totalitat de la seva plantilla, 295 treballadors.

Quan les restriccions van anar minvant, el recinte del Santuari va poder reobrir el 24 de juny amb les mesures sanitàries pertinents i un aforament reduït que requeria de cita prèvia, després del que Altayó ha descrit com "una llarga espera i molta incertesa". El monestir, el seu recinte i els seus establiments per a visitants van poder mantenir-se oberts durant menys de quatre mesos, ja que van tornar a tancar el 14 d'octubre, quan es van imposar de nou les restriccions de mobilitat comarcals i municipals el cap de setmana, i encara avui segueixen tancats.

Les conseqüències

Com a conseqüència, el flux de visitants ha disminuït notablement, ja que, segons Altayó, "el 2019 van arribar a venir a Montserrat 2.700.000 visitants, i el 2020 vam tenir aproximadament 700.000 visitants, un 74% menys". "Això ha tingut un impacte considerable en les vendes i la caiguda dels ingressos ha estat molt important, la qual cosa ens ho ha fet passar molt malament, encara que som conscients que ens ha perjudicat igual que a molts altres negocis", ha reconegut el gerent de l'empresa de Montserrat.

"Com ens afectarà la situació en un futur proper?. Segur que afectarà, perquè fins i tot hem hagut de recórrer a demanar finançament per poder mantenir les despeses fonamentals", confessa Altayó. "Si no tornem a una situació com la que teníem el 2019, pot haver-hi una repercussió econòmica important tant per als treballadors com pel Monestir de Montserrat", ha advertit.

Per al 2021, l'equip de gestió ha planejat una estratègia amb la qual treballaran per arribar, almenys, al milió de visitants, bàsicament de turistes catalans, perquè no compten amb el fet que hi hagi mobilitat internacional fins després de l'estiu.
 

Imatge principal: El monestir de Montserrat / ACN