La bioquímica bilbaïna Ana María Lajusticia ha mort aquest dijous als 100 anys a Barcelona. Pionera a introduir el magnesi com a complement en l'alimentació, és la creadora d'un negoci de distribució de productes dietètics entorn del magnesi. La defunció l'ha comunicat la companyia a través d'un missatge a les xarxes socials. "En aquest dia, lamentem profundament la defunció d'Ana María Lajusticia a l'edat de 100 anys. Acomiadem amb amor i profunda admiració aquesta excepcional científica, pionera a introduir el magnesi com a complement clau en l'alimentació", ha detallat l'empresa, dirigida actualment per Anna Solé, persona de confiança des de fa més de trenta anys d'Ana María, i el seu fill Manel Feliu Lajusticia, fundador i president de Distribuciones Feliu, SL.

Química pionera

Ana María Lajusticia va néixer a Bilbao el 1924, i el 1947 es va llicenciar en Ciències Químiques per la Universitat Complutense de Madrid: "Va estar entre les primeres promocions de dones químiques a Espanya, amb resultats brillants", asseguren. Amb només 43 anys li van diagnosticar diabetis tipus II. Tal com explica el seu web, la seva alimentació "era molt deficient" i mancada d'aportacions proteíniques i vitamina C. Feia vint anys que vivia amb una cotilla ortopèdica amb dolors propis de l'artrosi. Tenia rampes, infeccions, arrítmies, problemes a l'esquena i dificultats per respirar. A més, també abusava de la ingesta d'hidrats de carboni, i les verdures que menjava eren pobres en magnesi. En aquell moment va encertar la tecla, i va investigar la manera com podia millorar la seva vida amb un canvi de dieta afegint-hi el magnesi. 

Gràcies a una variació en la dieta i a un increment significatiu de l'aportació de magnesi, la seva vida va canviar, i amb 52 anys va poder deixar d'utilitzar la cotilla que havia hagut de portar durant 21 anys a conseqüència d'un accident. La seva suposada curació va convertir la científica en la precursora del magnesi en l'alimentació, així com altres elements que assegurava que eren beneficiosos per a la salut malgrat no haver-hi cap evidència científica. A conseqüència d'aquesta situació, el 1980 va fundar la marca de complements alimentaris que porta el seu nom i la seva imatge en el logotip, l'objectiu de la qual és oferir "aquells nutrients difícils de trobar en l'alimentació actual, a través de formulacions químiques específiques a preus assequibles, buscant sempre el millor per al consumidor". L'empresa va arribar a facturar 11 milions d'euros el 2015. 

productes ana maria lajusticia
Un dels productes de la marca Ana María Lajusticia

 

A més, també ha publicat dotze llibres, entre els quals destaca El magnesio, clave para la salud, editat el 1979 i traduït al francès, alemany, holandès, polonès, txec, anglès i xinès, i del qual en el mateix any es van arribar a fer set edicions. Altres dels seus llibres més destacats són La artrosis y su solución, Dietas a la carta, Los problemas del adulto, Alimentación y rendimiento intelectual i Colesterol, triglicéridos y su control. Ana María, que deixa un llegat inesborrable amb una companyia afermada i sòlida, tenia la il·lusió de ser recordada com una persona que va intentar que la gent tingués bona salut i que fos feliç.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!