Françoise Bornet, la protagonista de la famosíssima fotografia del peto que Robert Doisneau va capturar al costat de l'Ajuntament de París, va morir el 25 de desembre als 93 anys a Évreux, a Normandia, després de patir un accident domèstic, segons han informat diversos mitjans francesos. Bornet —el seu nom de casada— passarà a l'eternitat gràcies a la foto en blanc i negre que Doisneau va capturar l'any 1950, i que va titular com Le baiser de l’hôtel de ville, quan Bornet s'estava besant amb el qui era la seva parella, Jacques Carteaud, estudiant d'art dramàtic com ella, en un lloc emblemàtic de la capital francesa. Probablement, és el petó més famós del món, es va produir a la primavera de 1950, quan ella tenia a penes 20 anys. Encara estaven latents els efectes de la postguerra, com reflecteixen els abillaments dels transeünts i la imatge ha estat reproduïda milers de vegades en postals i revistes.

Françoise Bornet posant amb la icònica fotografia de Robert Doisneau a París / Europa Press

Una fotografia per a la història

La revista Life havia encarregat a Doisneau un reportatge sobre els enamorats de París. En la imatge, Bornet es besa amb el que era la seva parella a la dècada dels 50, Jacques Carteaud. La parella estava asseguda a una terrassa quan va ser descoberta pel fotògraf i van accedir a posar davant la seva càmera per 500 francs. "Estava amb el meu amant. Continuem besant-nos. Ens besàvem a tot arreu. Tot el temps. Robert Doisneau estava al bar i ens va demanar que poséssim per a ell", va explicar la protagonista. En un principi, la foto va passar a l'oblit, però després de la seva separació es va convertir en el centre de la disputa. Bornet va seguir en el teatre, on va interpretar obres dirigides per François Périer i Pierre Brasseur, i acabaria casant-se amb qui els seus afins consideren que va ser el seu gran amor, Alain Bornet.

En els anys 80, amb l'auge del sector del màrqueting postals, pòsters i tasses van ser els suports on aquell moment de passió de la parella va quedar gravat com a símbol del París romàntic. L'explotació comercial també va portar a Bornet a reclamar el 1993 un percentatge per la reproducció de la seva imatge. Tanmateix, la Justícia li va negar la comissió que demanava, amb l'argument que la seva cara no es reconeixia amb claredat en estar tapada per la de Carteaud. De fet, el 1992, el matrimoni Lavergne va afirmar ser el protagonista de la imatge i va exigir 500.000 francs al fotògraf parisenc per violar la seva vida privada. Bornet, demostrant la seva identitat en la fotografia original, també va presentar una demanda i va exigir 100.000 francs.