El fotògraf i publicista italià Oliviero Toscani (Milà, 1942), conegut per les seves provocadores campanyes amb la marca de moda Benetton, ha mort aquest dilluns als 82 anys, tal com avancen els mitjans italians. El creatiu llombard ha mort a causa de la malaltia incurable que patia, l'amiloïdosi. Toscani havia estat hospitalitzat en cures intensives en Cecina (Toscana) aquest divendres i ja no estava conscient. La seva dona havia anunciat ja llavors que es tractava d'"un camí sense retorn".
Toscani s'havia convertit en una figura destacada en el camp de la publicitat per les seves campanyes creatives per a la marca de moda italiana United Colors of Benetton, amb trencadores i polèmiques propostes que abordaven el racisme, la religió i altres temes socials. El creatiu llombard era conegut internacionalment i també havia treballat en campanyes per a corporacions com Toyota, l'Inter, Chanel, Esprit, Robe di Kappa, Fiorucci, Prenatal, Artemide o Woolworth.
La fama, però, la va adquirir com a responsable creatiu de les campanyes publicitàries de Benetton, per a la qual va dissenyar l'estratègia de comunicació des del 1982 fins al 2000. Toscani va contribuir al fet que aquesta firma fos coneguda en tot el món amb les seves trencadores propostes que van girar arreu del món: un mossèn i una monja besant-se, una dona negra que dona el pit a un nen blanc o un malalt terminal per la sida.
Nombrosos projectes creatius, exposicions i premis
Toscani s'havia format a la Universitat de les Arts de Zúric, Suïssa, a on va estudiar fotografia de 1961 a 1965. Polifacètic i actiu, el fotògraf i publicista va concebre i dirigir a partir del 1993 Fabrica, un centre d'investigació per a promoure la comunicació moderna creativa. També va ser un dels fundadors de l'Acadèmia d'Arquitectura Mendrisio, va donar classes de comunicació gràfica en diverses universitats i havia escrit diversos llibres sobre la matèria. Des del 2007, Toscani va portar el projecte fotogràfic i videogràfic Razza Umana, amb l'objectiu de representar tots els trets físics, socials i culturals de la humanitat.
Des de fa gairebé trenta anys participava en el projecte: Nou Paisatge Italià, un projecte contra la degradació d'Itàlia. L'obra de Toscani ha estat exposada en la Biennal de Venècia, en Sao Paulo, el Brasil, en la Triennal de Milà i en museus d'art modern i contemporani de tot el món. Ha guanyat nombrosos premis, com quatre Lleons d'Or, el Gran Premi de la UNESCO, dues vegades el Gran Premi de Affichage i nombrosos premis d'ArtDirectors Clubs de tot el món.
Fotògraf de moda i director creatiu de mitjans de comunicació
Oliviero Toscani també va tenir un peu en el món de la comunicació i els mitjans al llarg de la seva dilatada trajectòria com a fotògraf. Venia de família: era fill del reconegut fotoperiodista del Corriere Della Sera Fedele Toscani. Com a fotògraf de moda, Oliviero Toscani va col·laborar amb publicacions com Elle, Vogue, GQ, Harper's Bazaar, Esquire, Stern i Liberation. El 1990 va crear i dirigir el diari sobre art Colors i del 1999 al 2000 va ser director creatiu de la revista novaiorquesa Talk Miramax.