Gir en la retirada dels Mossos de Trànsit del territori. Aquest matí el conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, abans de la reunió del Consell de la Policia amb els caps del cos i els sindicats, ha fet oficial que el cos revertirà la decisió de 2016 de tancar 6 dels 22 Sectors de Trànsit i que durant aquest 2022 i 2023 es tornaran a oferir les places en aquestes sis destinacions. Aquest fet, que implica recuperar 50 agents dels Mossos d’Esquadra a Trànsit, permetrà reobrir els sectors d'Olot, Ripoll, Sant Feliu de Guíxols, Igualada, Mataró i Móra d'Ebre que s’havien anat buidant els darrers anys, no renovant tampoc les places dels agents que estaven destinats en aquests punts del país.
El tancament d’aquests sectors, ordenat per la Prefectura del llavors comissari Josep Lluís Trapero l’any 2016, ha estat un dels punts de reivindicació dels sindicats de la policia catalana i dels ajuntaments de les zones afectades els darrers anys. Haver tancat aquests sectors -i estava previst tancar-ne més, com el de Montblanc- havia comportat disfuncions en el servei, havent de desplaçar efectius de zones més llunyanes per atendre serveis urgents o havent d’activar recursos no de trànsit per fer atencions, en primera instància, per accidents a la xarxa viària, sense l’especialització que tenen els agents de Trànsit dels Mossos.
Revertir el tancament i apostar per la proximitat
Tot i que la direcció policial llavors ho va vendre com una gestió més eficaç dels recursos, la nova direcció de la policia catalana, amb el comissari en cap Josep Maria Estela al capdavant, ha decidit revertir-ho per alinear tota l’estratègia, també la de trànsit, en una de les línies mestres que d'ençà que va assumir el càrrec no s’ha cansat de repetir: la proximitat.
Asseguren fonts de la policia catalana que no tenia sentit parlar d’aquest valor, un dels que conjura l’ADN Mossos, si després es deixa zones del país sense servei o amb un servei no especialitzat. Aconseguir l’eficàcia no pot ser el tot si això contradiu els valors i les idees de desplegament nacional de la policia de la Generalitat.
Es recuperaran 50 agents de Trànsit que s'havien perdut
El conseller Elena ha explicat que la reversió d’aquest desmantellament es farà durant l’any 2022 i 2023 i està previst que els nous agents especialistes en trànsit que vagin sortint del curs s’aniran destinant a aquests municipis, on progressivament, recuperaran els servei: Olot, Ripoll, Sant Feliu de Guíxols, Igualada, Mataró i Mora d'Ebre. En total s’havien amortitzat una cinquantena de places, que ara es tornaran a oferir i que s’ompliran durant els dos anys que venen.
Els sectors de trànsit són les unitats més locals de les Àrees Regionals de Trànsit, que n’hi ha vuit repartides per tot Catalunya, una per cada regió policial -menys a la regió de Barcelona ciutat, que el trànsit és competència de la Guàrdia Urbana-, i sota la direcció de la Comissaria General de Mobilitat, que agrupa tots els serveis de Trànsit i Transports del cos. Haver tancat aquests sectors, 6 dels 22 que hi havia abans de 2016, era el cavall de batalla dels sindicats, que celebren la reobertura, i també dels alcaldes del territori, que veien com no es podia oferir un servei de trànsit, tampoc de prevenció, a les seves zones.