Els Mossos d'Esquadra han obert una investigació per "determinar la irregularitat o negligència en els protocols" de l'estació de Sants.
Els agents de seguretat privada han d'aturar l'entrada de persones a la zona de seguretat de l'AVE i comunicar automàticament la incidència per avisar la policia. I això no ha passat. El que no se sap encara és per què la vigilant de seguretat del control i el seu supervisor han trigat més de mitja hora a alertar els Mossos. Això ha fet que la passatgera i la maleta hagin pujat al tren amb total normalitat.
"Algú ha detectat un objecte sospitós i algú permet que aquest objecte passi", ha dit el comissari dels Mossos responsable de la mobilitat, Joan Carles Molinero. Molinero ha explicat que quan la policia ha arribat a les 8.02 hores a Sants, la primera informació que es rep és que la passatgera amb la maleta amb la suposada granada està a punt d'embarcar en dos trens que hi havia a punt de sortir direcció a Madrid. Però quan s'han revisat els trens, tampoc l'han trobat. Ja havia marxat feia gairebé mitja hora. "Clarament avui no s'ha complert el protocol", ha afegit.
"Si el protocol avui hagués funcionat per part d'Adif, no hauríem arribat on hem arribat", ha remarcat Joan Carles Molinero.
Els Mossos han hagut de desallotjar part de l'estació de Sants i tancar les vies 3 i 4 de l'AVE. Adif ha avisat a les 8.02 hores de l'objecte sospitós, però feia més de mitja hora que la maleta havia passat per l'escàner i quan han arribat els Mossos ja era dins un tren cap a Madrid. La policia ha fet diverses gestions per identificar la passatgera i ha alertat la policia espanyola que l'ha interceptat en arribar a Atocha, on també s'ha hagut d'establir una zona de seguretat fins que no s'ha vist clarament que la possible granada era la sivella d'un cinturó.
Què ha passat?
Encara hi ha moltes preguntes per resoldre. La més important és per què no s'ha aturat la passatgera quan s'ha detectat l'objecte sospitós i per què s'ha trigat tant a avisar els Mossos. I una de les hipòtesis que hi ha sobre la taula és que l'agent de seguretat no estigués mirant la pantalla en el moment en què passa la maleta o s'hagi despistat, i fins més tard no ha fet revisar les imatges.
Per aclarir-ho i resoldre si tant Prosegur com Adif han d'assumir responsabilitats, i una possible sanció econòmica, s'ha obert la investigació i s'han traslladat ja les diligències al jutjat de guàrdia de Barcelona per "la important afectació en la circulació de Sants".
Segons ha explicat Molinero, els Tedax han donat total credibilitat a la imatge que han visionat a l'escàner i no han descartat que pogués ser una bomba de mà.
Els Mossos han convocat ja una reunió amb Prosegur i Adif per revisar els protocols i mirar què ha fallat i també s'ha demanat la cronologia dels fets per determinar si s'ha complert l'establert pel que fa a l'accés de passatgers en la zona de seguretat de l'Ave.
Adif, per part seva, segons han confirmat fonts de la companyia a El Nacional, també ha obert una investigació interna per depurar responsabilitats.