Els Mossos d'Esquadra han estat esperant que el ministeri de Transportes y Movilidad Sostenible, o bé Adif, l'empresa que gestiona la infraestructura ferroviària, presentès la denúncia pel robatori de coure que va posar cap per avall tota la xarxa de Rodalies aquest diumenge, just durant la jornada electoral. Des de l'empresa s'ha assegurat que la denúncia serà presentada avui, dimarts, més de 48 hores després, però a la Fiscalia dels jutjats de Cerdanyola del Vallès, i que no es personaran a una comissaria dels Mossos d'Esquadra. La decisió de la gestora de la infraestructura ha sorprès la policia catalana. No es descarta que el moviment d'Adif sigui per forçar una possible decisió judicial que encarregui a la Guàrdia Civil la investigació d'aquest furt de coure en un pont de Montcada Bifurcació. Sobretot, després de les declaracions incendiàries del ministre Óscar Puente, responsable de Transportes, que va acusar els Mossos d'Esquadra de no ser eficaços en la lluita contra aquests tipus de robatoris. 

Paral·lelament, sense esperar la denúncia formal per part d'Adif, els Mossos d'Esquadra des de diumenge després de ser alertats del robatori, han fet diverses gestions investigatives per aclarir els fets. Les primeres inspeccions que es van fer ja van servir per descartar que fos un sabotatge i que, tal com sembla que tot apunta, és un robatori dels molts que es pateixen cada setmana a la xarxa d'Adif i Rodalies a Catalunya. Segons ha pogut saber ElNacional.cat, els Mossos han fet inspeccions oculars en tres punts diferents, també al pont on es va iniciar l'incendi. Alhora, el mateix diumenge també es va reforçar la presència a la zona i es van poder identificar a diverses persones que portaven coure en bosses, però que no era el coure que sembla que va ser robat de la zona zero.

No hi ha càmeres de seguretat al punt més crític

Els Mossos també han fet recerca de càmeres de seguretat per poder verificar les imatges i poder identificar els lladres, però no n'han trobat. Segons han explicat fonts de la investigació, tot i que es tracta d'una zona crítica i que, com s'ha vist, un robatori pot deixar sense servei gairebé la totalitat de Rodalies, no hi havia càmeres ni cap mena d'alarma per evitar el robatori. També d'ofici, esperant la denúncia, els Mossos d'Esquadra han activat unitats d'investigació que habitualment treballen amb aquests tipus de robatoris per poder aclarir si alguna bateria de lladres multireincidents hi poden estar darrere. De totes maneres, malgrat aquesta greu incidència i de la crisi institucional, es tracta d'un robatori, asseguren els investigadors, dels habituals que pateix la xarxa ferroviària catalana. 

Dos agents dels Mossos d'Esquadra, en una inspecció del POE Metall / GRS

Els Mossos han augmentat un 250% el patrullatge entre febrer i març, després de l'activació del nivell 2 del POE Metall, i en un any, també segons dades de la policia catalana, s'han fet un 9% més de detinguts per aquest tipus de robatoris. Tot i això, la majoria de lladres que es dediquen al coure són lladre “oportunistes”, molts cops de nacionalitat estrangera, de l'Europa de l'Est, que cometen els robatoris sense estructura i que, amb molta mobilitat pel país, van cometre robatoris que comporten poca quantitat de material robat, i per tan pocs diners de botí, però que poden generar molts danys i destrosses a les instal·lacions, siguin vies o infraestructura d'Adif però també en plantes potabilitzadores o en empreses de construcció. A més, tots aquests robatoris s'instrueixen judicialment com a furts i, per tant, la majoria dels lladres queden en llibertat poca estona després de ser detinguts.

Mossos ofereix fer una auditoria de seguretat amb Adif

La policia catalana, per boca del director general, Pere Ferrer, que ha sortit aquest matí en diversos mitjans de comunicació a defensar el cos dels Mossos dels atacs del ministre espanyol, també ha anunciat que s'està fent patrullatge aeri per evitar aquest tipus de robatoris i que en els pròxims dies es licitaran dos drons més d'ala fixa per també reforçar aquest control de les infraestructures i evitar robatoris que trastoquen la vida dels ciutadans en un ja deficient servei com el de Rodalies. Ferrer ha posat en dubte que Adif i Renfe tinguin actualitzada la seguretat de la xarxa, i per això, sospita, que els lladres tinguin més facilitat per fer robatoris d'aquest tipus a Catalunya, unes dades que contraposen amb els robatoris que es pateixen a la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Tot i això, el director general dels Mossos s'ha mostrat obert a parlar amb Renfe i Adif per fer una auditoria de la seguretat de les infraestructures per millorar-la, instal·lar càmeres en llocs crítics, augmentar les tanques perimetrals i també instal·lar alarmes que permetin ser més efectius en la detecció d'incursions.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!