La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha sancionat a la Corporació RTVE amb una multa de 405.000 euros per una infracció greu continuada en considerar que el disseny de la prova de l'entrepà del concurs Grand Prix va estar lligada al patrocini d'una empresa. La resolució, del passat 31 d'octubre i a la qual només cap ja recurs davant de l'Audiència Nacional, es refereix als tres programes emesos el 22 i 28 d'agost i 4 de setembre de 2023, i respon a una denúncia presentada per l'associació Unión de Televisiones Comerciales en Abierto (UTECA).

Grand Prix és un programa concurs en el qual s'enfronten dos pobles en diverses proves. En aquest cas, l'objecte de la denúncia va ser la 'prova de l'entrepà', en la qual els concursants havien de fer el màxim d'entrepans de pernil que poguessin.

Una prova patrocinada

La CNMC determina que es van infringir els requisits del patrocini establerts en la Llei de Comunicació Audiovisual, ja que va existir una relació entre la prova i el patrocini d'un espai del programa, que va contractar l'empresa Interporc. És a dir, que la CNMC afirma que el patrocini va portar a dissenyar dins del programa la prova d'elaboració d'entrepans de pernil. I afegeix que durant l'emissió d'aquests tres programes, es va incloure la prova i, a continuació, s'emetia la telepromoció en la qual es publicitava al patrocinador i el mateix producte de la prova.

"Dels continguts reproduïts de les actes de visionat i de les notes de premsa es dedueix l'existència d'una relació jurídica entre Interporc i la producció del programa, que no es reflecteix en els documents aportats per RTVE juntament amb les al·legacions", diu la resolució.

La CNMC cita, a més, en la seva resolució, les tres notes de premsa que l'empresa tenia publicades en la seva pàgina web sobre aquest patrocini, i que feien referència a la prova de l'entrepà del concurs televisiu. Aquest organisme no atén les al·legacions de la Corporació, que va negar que hi hagués relació entre la prova i el patrocini, i va defensar que la presència d'entrepans de pernil en aquest programa no és inusual en aquest concurs.

El càlcul de la sanció

Segons ha pogut saber El País, la CNMC explica en la seva resolució que per al càlcul de la sanció han pres com referencia els ingressos declarats i la "repercussió social en funció de l'hora d'emissió del programa (22.40 hores) i la seva audiència mitjana (1.621.333 espectadors)" així com el benefici econòmic que "la conducta infractora" podia haver reportat al prestador, la seva "intencionalitat" i "caràcter continuat de la infracció (tres programes)". El dictamen fixa d'aquesta manera la multa de 405.000 euros.