Diversos municipis del Vallès han reclamat aquest diumenge la transformació de l'N-150 en una avinguda metropolitana. L'acte organitzat per l'AMB s'ha celebrat a Cerdanyola on s'ha tallat la via al trànsit per acollir diverses activitats lúdiques: zones de joc, un circuit infantil, una batucada i tallers diversos. Entre les 10 h i les 13.30 h un autobús ha recorregut els quatre municipis per portar gratuïtament la gent. La jornada sota el nom 'Viu l'Avinguda del Vallès' ha reunit a centenars de persones i ha permès que tant adults com infants s'apropin i coneguin el projecte per reurbanitzar l'espai i gaudir d'activitats. Entre els assistents a l'esdeveniment s'han vist diferents dirigents polítics com: el vicepresident de polítiques urbanístiques de l'AMB i primer tinent de l'Ajuntament de Montcada i Reixac, Jordi Sànchez; l'alcalde de Cerdanyola, Carlos Cordón; l'alcalde de Ripollet, José María Osuna i l'alcalde de Barberà del Vallès, Xavier Garcès.
Connectar el Vallès Occidental amb Barcelona
D'acord amb l'AMB, l'N-150, la principal carretera de la comarca del Vallès Occidental, té un volum de vehicles i un tipus de mobilitat que provoca problemes de soroll a causa del trànsit i actua com a barrera dins dels municipis per on passa, en lloc de connectar-los. A més, no està preparada per acollir desplaçaments a peu o bicicleta entre els municipis. És per això, i amb l'objectiu de connectar el Vallès Occidental amb Barcelona a través d'una via que posi el protagonisme en els vehicles no motoritzats, que aquest dissabte es va presentar el pla d'acció RiConnect, que proposa millores per a la connexió entre Barberà del Vallès, Cerdanyola del Vallès, Ripollet i Montcada i Reixac, per tal donar més protagonisme al transport públic i a la mobilitat activa. El projecte de la xarxa RiConnect, liderada per l'AMB, ha comptat amb un procés participatiu amb entitats veïnals, ciutadania i personal tècnic dels municipis afectats, on 2.000 persones han col·laborat en els diferents espais de participació. El projecte té un pressupost de 750.000 €, dels quals 575.000 € són finançats pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).
El vicepresident de polítiques urbanístiques de l'AMB, Jordi Sànchez, ha intervingut durant l'acte i ha assenyalat que actualment hi ha "una manca de cohesió" provocada per aquesta avinguda, amb manca d'accessibilitat. Per això, es vol "repensar" estructures que "trinxen" els municipis a avingudes que uneixin, reconquerint l'espai públic per a la ciutadania i fomentant el transport a peu i en bicicleta. "Una festa com avui permet demostrar com la ciutadania pot ocupar l'espai públic", ha conclòs. Per la seva banda, l'alcalde de Cerdanyola, Carlos Cordón, ha indicat que el projecte RiConnect ha de convertir l'avinguda del Vallès en una via metropolitana on les protagonistes siguin les persones, així com ha valorat positivament que Cerdanyola i Ripollet hagin adquirit la titularitat de l'N-150 en els trams corresponents de cara a la reurbanització de l'espai.
Una via més amable i inclusiva
L'arquitecte de l'AMB, Judith Recio, ha detallat que a través del procés de participació s'ha fet una diagnosi "compartida" i d'acord amb aquesta s'ha fet una estratègia urbana per transformar l'avinguda. D'una banda, es proposa fer la via més "amable i inclusiva", amb més verd, i alhora amb uns espais adjacents millorats. Per exemple, renovar els locals de planta baixa i així ajudar a fomentar el comerç. Pel que fa a la mobilitat, el projecte presenta un full de ruta a llarg termini. Tot i que, les accions d'urbanisme tàctic es podrien fer a curt o mitjà termini, com un carril bici segregat. Una de les accions que també es preveuen és fer un estudi de mobilitat per analitzar de quina manera es pot reduir la mobilitat amb vehicle privat i promoure una connexió a peu o amb transport públic.