El Grup les Notícies de Catalunya, editor d’El Nacional, ha arribat a un acord amb el gegant d’intel·ligència artificial Perplexity i formarà part del seu Publisher Program. En els últims mesos, Perplexity ha integrat en aquest programa diaris com El País, el britànic The Independent, l’alemany Der Spiegel, o les publicacions nord-americanes Time i Los Angeles Times. En el cas d’El Nacional, ambdues companyies han arribat a un acord pioner amb Perplexity, convertint-lo en el primer soci editorial català.
Perplexity és un cercador conversacional que, a diferència d’altres motors, inclou la font d’informació en les seves respostes. Aquest factor és cabdal perquè el lector tingui la certesa sobre la veracitat d’aquella informació que busca. La funció esdevé encara més important en el cas dels mitjans de comunicació, i per això el Grup les Notícies de Catalunya (editor d’El Nacional, ON Economia, El Caso i Capgròs, entre altres mitjans) ha signat aquesta col·laboració.
Aquesta entesa permetrà que Perplexity ofereixi als seus usuaris els enllaços amb les diferents notícies publicades quan facin una cerca. A més, Perplexity es nodrirà de tota la informació de les publicacions del grup, cosa que ajudarà el motor de cerca a aportar respostes més acurades, i en català, ja que per al cercador, aquesta entesa suposa obrir una nova finestra en la nostra llengua: la quantitat ingent de notícies que El Nacional ha publicat en nou anys de vida li permet perfilar millor el seu motor català de cerca.
Més personalització i rapidesa en l'accés a la informació
Passar a formar part del Publisher Program de Perplexity suposarà també que els mitjans del Grup les Notícies de Catalunya integraran la cerca impulsada per IA als seus llocs web i aplicacions a través de l’API SONAR de Perplexity. I per la seva part, El Nacional suma un nou motor d’informació i difusió i ho fa amb aquesta aliança estratègica amb un dels gegants del sector de la intel·ligència artificial.
Aquesta integració permetrà millorar la personalització, la rapidesa en l’accés a la informació i l’experiència de navegació, però, això sí, mantenint sempre els principis ètics i la responsabilitat en l’ús de la IA. Lluny de substituir el periodisme per la generació d’informació per intel·ligència artificial, aquest impuls complementa l’aposta periodística del grup amb un únic beneficiari, el lector.
L’editor del Grup les Notícies de Catalunya i director d’El Nacional, José Antich, ha titllat l’acord amb Perplexity d'“històric, perquè situa el grup en una situació avantatjada en la nova era marcada per la IA, amb el millor soci possible, i, el que és més important, en benefici dels seus lectors”. A més, ha posat èmfasi en el fet que l’aliança “enforteix la presència de Catalunya i el català en el món de la IA”. Per la seva banda, Albert Terradas i Cumalat, CEO del Grup les Notícies de Catalunya, ha posat en valor “l’aposta del grup per la intel·ligència artificial, tant des del punt de vista informatiu com per la millora que aportarà a la nostra oferta de productes”.
“Per poder oferir el millor producte possible, el nostre programa d’editors necessita reflectir la diversitat cultural i lingüística de la nostra base de dades global. Estem molt contents de donar la benvinguda a El Nacional com el primer mitjà en català. Tenim moltes ganes de col·laborar amb la seva redacció a mesura que vagin desenvolupant noves experiències de cerca generades per IA”, diu Jessica Chan, cap del departament del programa d’editors de Perplexity.
Gran aposta per la intel·ligència artificial
Perplexity va néixer com una start-up, i està cofinançada, entre altres, pel fundador d’Amazon, Jeff Bezos, la multinacional de xips Nvidia i Telefónica. El seu valor en borsa està calculat en uns 9 bilions de dòlars.
L’acord amb Perplexity és un pas més en l’aposta per la intel·ligència artificial del Grup les Notícies de Catalunya, que a l’octubre es va convertir en el primer grup a tenir un mitjà i una newsletter sobre IA en català amb el llançament d’ON-IA. Dins el vertical d’economia del grup, ON Economia, ON-IA ofereix continguts especialment adreçats a directius, emprenedors i autònoms, perquè a més d’estar al dia de les últimes novetats sobre la IA, coneguin les eines que més els poden ajudar en el seu dia a dia, amb articles, entrevistes, pòdcasts, videotips i webinars.