Un nen de 9 o 10 anys, ha donat una lliçó en les primeres proves de diagnòstic que s’estan fent per primer cop durant aquest mes d’abril als alumnes de quart de primària i segon d'ESO. Són unes proves equivalents a les de competències bàsiques, i es fan per primer cop aquest curs marcat per la LOMLOE, la llei d'educació espanyola. La directora d’un centre escolar ha fet arribar a TV3 la resposta d’un dels alumnes de 4t de primària que ha deixat tothom bocabadat. El nen ha corregit un enunciat erroni o, millor dit, un enunciat trampa. I el nen, molt llest, no ha caigut. La pregunta de la prova de castellà era la següent: Per què no podem veure les estrelles quan és de dia?" I el nen, com s'aprecia a la imatge, fa una ratlla sobre la pregunta i la reformula, corregint l’enunciat: "Per què només podem veure una estrella quan és de dia?". I també respon la qüestió: "El sol fa que no puguem veure més estrelles". Elemental, estimat Watson, que diria Sherlock Holmes.
El Sol és l’estrella
Si, tothom (gairebé) sap que el Sol és una estrella, i per tant sí que podem veure una estrella quan és de dia, com diu l’alumne espavilat, però només una, el Sol. I la resposta de per què no podem veure la resta d’estrelles que hi ha al firmament, també és la correcta, com diu el nen, el sol fa que no puguem veure més estrelles: perquè durant el dia brilla i la resta d’estrelles només es poden veure quan es fa de nit.
La directora ha fet arribar la correcció al Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, un organisme que depèn del Departament d’Educació, i la resposta diu textualment: "Molt bé! Feliciteu aquest nen per la seva puntualització! Té tota la raó. En prenem nota. Salutacions". La mateixa professora també va puntualitzar que el nen ja els va fer saber que el text estava equivocat el dia de l’examen.
Però, tal com explica TV3, no va ser l’únic error en el redactat d’un altre de les proves. Hi constava "soc" amb accent, quan ja fa anys que aquest accent diacrític s'ha eliminat. La docent denuncia: "Ni tan sols els que fan les proves les saben redactar".
Malestar entre els docents per les proves
I és que cal remarcar que aquestes proves han causat malestar per part d’alguns docents i alguns centres escolars, que s’han queixat que aquestes proves marcades per la LOMLOE arriben en un mal moment, que provoquen una sobrecàrrega de feina, i amb un format “poc competencial”. L’objectiu d’aquestes proves que depenen de la llei d’educació espanyola és avaluar les competències de l'alumnat a mig camí de la primària i de la secundària per tenir més indicadors de com estan aprenent.