L'ús del català entre els més joves és cada cop menor, així ho exposa l'Estudi sociolingüístic de l'alumnat de quart d'ESO que la Conselleria d'Educació ha fet públic aquest divendres. Concretament, s'exposa que el percentatge d'alumnes de quart d'ESO que afirma que el català és la seva llengua d'identificació és del 25,4 %, una xifra que ha anat caient des del 2006, quan arribava al 36,5 %; el 2013 va ser del 31,5 % i el 2021 del 27 %. És a dir, actualment, Només 1 de cada 4 alumnes d'ESO se senten identificats pel català.
L'estudi recull i analitza dades sociolingüístiques familiars i els usos lingüístics generals en el context escolar i en les activitats fora del centre d'aquests alumnes el 2022. Segons l'informe, 3.519 alumnes procedents de 54 instituts han participat en la mostra, que està equilibrada per gènere i és representativa, cosa que permet extrapolar els resultats a tota la població de quart d'ESO de Catalunya.
Quan l'alumnat s'adreça al professorat, com havia passat en les dues onades anteriors de l'estudi, la freqüència d'ús del català disminueix lleugerament si es compara amb l'ús que el professorat fa en adreçar-se als estudiants. És a dir, els professors parlen més català als alumnes que a la inversa.
Canvis d'ús col·loquial o formal
L'estudi ha observat que els usos lingüístics entre aquests alumnes varien si l'àmbit d'ús és col·loquial o institucional. En un ambient informal és on la presència del català disminueix més entre els joves de quart de l'ESO. El 61 % afirma que "mai o poques vegades" utilitza en català en contextos informals, mentre que el 2021 va ser el 57 %, i el 27,5 % de l'alumnat assegura que utilitza el català "sovint o gairebé sempre", mentre que el 2021 ho feia un 33 %.
El català cau a les proves de competències bàsiques de l'ESO
La manca d'ús de la llengua pot ser un dels factors que expliquin per què a les proves de competències bàsiques la llengua catalana fa anys que va de baixada. Els resultats de les proves de 2023 se situen en els 72,3 punts, 1,8 punts menys que l'any 2022. Així doncs, a secundària continua la tendència descendent, tenint la pitjor nota en els darrers 10 anys. Tot plegat no es replica a primària. Els alumnes més joves milloren lleugerament el seu coneixement de català respecte l'any anterior amb 72,7 punts, 0,2 més. Si bé la millora és molt minsa, trenca la dinàmica de descens que es perpetua a la secundària. En algunes competències en català, però, es millora considerablement. Per exemple, pel que fa a la comprensió lectora els alumnes de l'ESO milloren respecte anys anteriors.