Només un 14,6% de les converses dels alumnes de l’ESO al pati són en català a les zones urbanes de Catalunya. Així ho recull l'Estudi sociolingüístic als patis d’escoles i instituts de zones urbanes de Catalunya, que ha elaborat Plataforma per la Llengua i que s'ha presentat aquest dimecres a la sala Club de l'SGAE de Barcelona. 

L'estudi té com a objectiu mesurar la situació del català als espais d'esbarjo dels centres educatius.

ASS

Així, s'han analitzat 50 centres educatius de ciutats catalanes, tant de Primària com de Secundària. Es demostra que a nivell global només un 24,3% de les converses a l’hora del pati als centres educatius de Catalunya són en català, en les etapes dels estudis obligatoris. La Plataforma per la Llengua considera que el "més revelador" de l’estudi és la diferència entre l’ús de català als patis de la Primària, que és d'un 35%, enfront de l’ús que es detecta del català a la Secundària, que es redueix a més de la meitat: només un 14,6% dels alumnes de secundària s’expressen en català a l’hora del pati. 

Les dades, però, no només afecten els alumnes: els professors també hi tenen un paper important. Segons dades de l'estudi, un de cada quatre professors no compleix la immersió a Secundària.

"Emergència lingüística"

"Estem en una situació d’emergència lingüística", ha exposat el president de Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder. "No ens hi estem jugant la pervivència d'una llengua, sinó la cohesió social de la nostra societat". 

Per mirar de fer front a aquest baix ús del català als patis, l'ONG del català proposa fer una campanya amb tres objectius de cara a la tardor: "Centrar el tema de la llengua, ser-ne conscients, treballar-ho sempre amb positiu i voluntat d'inclusió", ha comentat Escuder. També ha destacat que "cal conscienciar els membres de la comunitat educativa i millorar les polítiques lingüístiques que es fan" per poder revertir la situació. "Volem fer una campanya que interpel·li tothom", ha remarcat.

D'altra banda, Escuder ha aprofitat els resultats de l'estudi per replicar "aquells que acusaven el sistema escolar català d'imposar la llengua als alumnes, fins i tot a l'hora del pati".

"Aquest estudi demostra que no és així", ha conclòs.