El telèfon mòbil a les aules és una de les batalles de mestres i professors amb els alumnes d'institut. Una qüestió que ha obligat el Departament d'Educació a prendre decisions sobre una regulació eventual dels telèfons mòbils intel·ligents als centres educatius catalans. Des de l'inici d'aquest curs, les escoles de primària i secundària havien de tenir prohibit l'ús lliure dels mòbils, tal com ho estableix una normativa aprovada per Educació. Amb tot, només un de cada tres instituts de Catalunya ha prohibit completament els mòbils a l'aula, segons avança RAC1. Els centres encara permeten fer-los servir a classe al·legant "qüestions pedagògiques". Les dades no oficials apunten que encara hi ha instituts que no han actualitzat la normativa malgrat que en teoria havien de fer-ho abans de començar el curs, quan començava la regulació de l'ús dels mòbils. La prohibició dels mòbils als centres educatius és tant a les aules, com al patí i el canvi de classes. Només a l'ESO es va permetre l'excepció de fer-los servir per motius didàctics.
Prohibició total dels mòbils
En total, a Catalunya hi ha 655 instituts públics, i hi ha dades de com s'aplica la normativa d'un 70% dels centres. El 65%, gairebé uns 300 centres, permeten l'ús didàctic dels mòbils, mentre que un 35% el prohibeixen totalment, segons apunta RAC1. La majoria dels centres, és a dir, un 70%, permeten que els alumnes portin el dispositiu a sobre, com a la motxilla, però els han de tenir apagats o en silenci. Hi ha un 10% dels centres que detallen que en entrar al centre han de guardar-los en espais habilitats, com a la consergeria o en capses dins les aules o armariets. Un 18% dels instituts prohibeixen totalment l'ús dels mòbils. No ha estat possible aconseguir dades de 200 instituts, en concret. 100 perquè no tenen normativa interna penjada al portal web del centre, mentre que els altres 100 encara no han actualitzat la normativa. Fins i tot, en alguns casos la pàgina web segueix indicant que es pot fer servir el mòbil al pati.
Les famílies dels alumnes reclamen anar un pas més enllà i prohibir també l'ús didàctic dels mòbils. En aquest sentit, alguns centres asseguren que eliminar del tot els mòbils els ha ajudat a millorar els resultats acadèmics, mentre que d'altres apunten que podrien ser útils per executar certes activitats a les aules, tot i que sempre amb la supervisió dels docents. En el que coincideixen tots els centres és que la restricció dels mòbils ha millorat molt la convivència, especialment al pati, on ha augmentat la interacció entre els alumnes.