La Casa Navàs de Reus és una joia modernista que forma part de les grans obres arquitectòniques d’aquest estil a Catalunya. No debades, el seu arquitecte va ser Lluís Domènech i Montaner, autor a la mateixa localitat de l’Institut Pere Mata o, a Barcelona, del Palau de la Música Catalana i de l’Hospital de Sant Pau. La particularitat que dota de més valor la Casa Navàs, que té la consideració de Bé cultural d’interès nacional, és el fet que des que va ser construïda el 1908 no ha patit transformacions ni alteracions i manté íntegrament la decoració i el mobiliari original.
Amb tot, no està tot dit d’aquest edifici, que a poc a poc revela nous secrets. A mitjans d’aquest mes de març, un equip d’investigadors va fer una descoberta excepcional, identificar l’autor dels impressionants mosaics de l’entrada. Segons va recollir el passat 15 de març el digital Tots 21, el gran mosaic de tessel·les multicolors que representa un jardí era autoria del pintor Joaquim Mir, que va fer una pintura amb el model del mosaic que posteriorment, i per encàrrec de Domènech i Montaner es va traslladar a l’entrada de la finca. A més, la mateixa Casa Navàs ha pogut adquirir aquesta pintura i exposar-la al mateix lloc on llueix el mosaic.
Dues setmanes més tard, el mateix equip d’investigadors, format pels historiadors de l’art Marta Saliné i Jordi March, han començat a estudiar qui podria ser l’autor de la part superior del mosaic que presideix l’entrada de la Casa Navàs de Reus. Segons recull l’ACN, la descoberta “inesperada” i “per casualitat” de l’autoria del mosaic de Mir els ha portat a preguntar-se si el mosaic de la part superior, on hi ha pintat un cel blau amb coloms, també és de Mir o d’un altre pintor. Els experts, però han reconegut que “potser mai se sabrà qui és l’autor”, si no es troben prou dades i evidències. Tot i això, han assegurat que la recerca sí que servirà per “obrir la porta a estudiar” altres de les “moltes incògnites” que amaga la Casa Navàs.
Segons l’agència citada, March creu que l’autoria de la part superior del mosaic no correspon a Mir pel traçat de la pintura, mentre que Saliné no s’aventura a donar una resposta clara i considera que caldrà trobar altres documents que ho acreditin. Tot i això, coincideixen tots dos en afirmar que “el traç en la producció del mosaic també és diferent que la part inferior” i han subratllat que Mir no pintava coloms, tal com es veuen en el mosaic. En qualsevol cas, els experts i la direcció de la Casa Navàs han afirmat que la descoberta de la relació de Mir amb l’obra de Domènech i Montaner ha obert les portes a investigar moltes de les incògnites que amaga aquest edifici modernista situat a Reus. “La descoberta de Mir ha evidenciat que la Casa Navàs té més de cent anys d’història, però encara és molt viva”, ha celebrat la directora de la Casa Navàs, Sílvia Sagalà, que ha afegit que “hi ha molts fils per estirar i moltes històries per descobrir”.