Plataforma per la Llengua ha denunciat un nou cas de discriminació lingüística, en què un metge es va negar a atendre en català un pacient a un centre mèdic d'Antella, un petit municipi del País Valencià. El pacient va demanar poder parlar en valencià, però el metge s'hi va negar argumentant que era "de fora" i el centre no va oferir-li cap alternativa, de manera que va acabar canviant de llengua per poder ser atès, segons ha traslladat l'entitat en defensa del català, que assessora la persona afectada. Plataforma per la Llengua ha denunciat, a més, que el Servei d'Atenció i Informació al Pacient (SAIP) de la conselleria de Sanitat va "justificar la discriminació" en ser qüestionada per l'entitat. "El SAIP obvia la normativa que reconeix el dret de la ciutadania valencianoparlant de ser atesa expressant-se en valencià", ha assenyalat.

L'ONG en defensa del català ha reclamat que "s'investiguin els fets" i ha demanat almenys "una disculpa" per part del centre mèdic cap al pacient afectat. "La reparació no és simplement una formalitat, sinó un reconeixement explícit del valor dels drets lingüístics dels ciutadans. La reparació és crucial perquè serveix per restaurar la confiança del ciutadà en la institució i per demostrar el compromís ferm de l'administració amb la igualtat de tracte i el respecte a la diversitat lingüística", assenyala l'entitat.

Obligació legal a atendre en valencià

L'organització catalanista recorda que als pacients se'ls ha de garantir el dret legalment avalat d'expressar-se en valencià. Segons estableix l'article sisè de l'Estatut d'Autonomia del País Valencià, el valencià és llengua pròpia del territori, i n'és llengua oficial, juntament amb el castellà. A l'article 9 de l'Estatut, a més, es diu que "els ciutadans valencians tindran dret a dirigir-se a l'Administració de la Comunitat Valenciana en qualsevol de les seves dues llengües oficials i a rebre resposta en la mateixa llengua utilitzada".

En aquest sentit, al funcionariat, a més, se li apliquen les previsions de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, que en l'article 54, que regula els principis de conducta, estableix a l'apartat 11 que els empleats públics garantiran l'atenció a la ciutadania en la llengua oficial del territori que aquesta demana. L'ONG assenyala que, tot i que no s'obliga els funcionaris individualment a saber valencià, "sí que existeix a l'Administració el deure d'organitzar-se, de tal manera que l'atenció en les llengües oficials estigui garantida".  

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!