Quan ja semblava que la situació es regularitzava a Sants, després del caos d’aquest matí a causa d’una avaria en la catenària d’un tren Ouigo, abans de les 13.00 hores s’ha produït una nova interrupció de la circulació de trens d’alta velocitat entre l’estació de Sants i la bifurcació de Mollet del Vallès (Barcelona). La causa aquest cop ha estat una avaria en una vagoneta de reparació que afecta dos trens aturats, segons ha informat Protecció Civil de la Generalitat a través de la xarxa X (abans Twitter). Adif també ha informat a través del mateix canal que s’ha suspès la circulació entre Sants i Bifurcació Mollet (Ample Estàndard, trajecte Barcelona Sants-Girona) “per trobar-se interceptada la via II (via I amb tasques programades”), i ha afegit que hi ha un Tren LD AV 9730 detingut a Riells, mentre que la resta de trens de LD AV estan detinguts en estacions. Adif també ha establert un servei alternatiu de transport pels viatgers dels trens afectats. Totes aquestes incidències han decidit al Govern a convocar una reunió “urgent” per aquest diumenge amb el Ministeri i Adif, per “buscar solucions immediates” a les incidències en les línies catalanes.
🚅 Prealerta #FERROCAT
— Protecció civil (@emergenciescat) March 8, 2025
Circulació interrompuda a la línia d'alta velocitat entre l'estació de Sants i la bifurcació de Mollet del Vallès
Una avaria en una vagoneta de reparació afecta a 2 trens aturats#ProteccióCivil pic.twitter.com/J3HmqdDIX5
Se encuentra suspendida la circulación entre Barcelona Sants y Bif. Mollet (Ancho Estándar, trayecto Barna S.-Girona) por encontrarse interceptada la vía II (vía I con trabajos programados). Tren LD AV 9730 detenido en Riells. Resto de trenes de LD AV detenidos en estaciones.
— INFOAdif (@InfoAdif) March 8, 2025
“Necessitem respostes i millores a partir de dilluns”
Un dia més, la consellera de Territori Sílvia Paneque ha hagut de sortir a lamentar les incidències en el servei ferroviari català i ha assegurat que “s’està investigant la causa de l’afectació a la catenària” que ha provocat la interrupció del servei d’alta velocitat i ha provocat retards tot el matí, si bé ha pogut ser a causa d’un plafó, que amb la pluja hauria pogut caure sobre la línia, o bé ha estat culpa del comboi d’Ouigo, que ha quedat aturat al túnel de sortida de l'estació. En qualsevol cas, Paneque ha celebrat que s’hagi pogut restablir el servei de forma “àgil”, tot i que ha insistit a dir que "cal oferir respostes més urgents i una millor atenció a l’usuari”.
La situació ja és insostenible i l’executiu de Salvador Illa, que ahir també va haver de demanar disculpes, no pot quedar-se impassible. “Davant les incidències recents, hem demanat fer una reunió urgent amb els màxims representants del Ministeri, d’Adif i Renfe per buscar solucions immediates, perquè necessitem respostes i millores evidents a partir de dilluns”, ha traslladat la consellera Paneque, des de Palamós (Baix Empordà) on es trobava inaugurant la nova estació d’autobusos.
Xarxa "tensionada i deficient"
La consellera ha lamentat que les incidències a les línies ferroviàries siguin recurrents i ha posat sobre la taula que “el Govern de la Generalitat ha tingut responsabilitats des de fa anys”, després d’adquirir-ne la titularitat el 2010. I ha ressaltat el “gran volum d’inversions acordat recentment per posar a punt la xarxa de rodalies a Catalunya”. Paneque ha detallat que cal actualitzar la xarxa, que està “tensionada” i és “deficient”. En aquest sentit, ha dit que les línies de Rodalies estan pensades per sis milions d’habitants, però a Catalunya ja n’hi viuen vuit i ha posat en relleu, a més, “el gran increment d’usuaris”.
Inversions necessàries
La consellera ha recordat que “les inversions que farem són les més grans vistes mai a Catalunya, amb més de 6.000 milions d’euros per la reforma de l'estació de la Sagrera i les obres del túnel de Roda de Berà”, i confia que les obres “han de permetre caminar cap a un sistema fiable i amb les infraestructures adequades”.
Paneque ha explicat també que “cal que es posi a disposició dels usuaris recursos per atendre’ls quan es produeixen incidències i els equips necessaris per restablir el servei el més de pressa possible”. I ha afegit: “El Govern vol exercir la titularitat i exigir a Renfe una resposta adequada a les incidències que s’estan produint” inclús, ha remarcat, les que deriven d’inversions.
Nova incidència a la xarxa de Rodalies
Una incidència a la infraestructura de Rodalies de Catalunya ha provocat retards de 25 minuts de mitjana a totes les línies que passen per la ciutat de Barcelona, segons ha informat Adif. L'empresa ha informat que el problema és ara a la bifurcació d'Aragó, que separa les vies que van des del passeig de Gràcia cap a l'estació de França o bé cap a l'estació del Clot, afectant el traçat de l'R1, l'R2, l'R3 i l'R4. Aquesta incidència se suma a les que aquest mateix dissabte han afectat els trens d'alta velocitat per un problema al túnel de Sants i posteriorment a Montcada i Reixac (Vallès Occidental).