Tot i que les autoritats encara es neguen a fer valoracions sobre l'accident, mentre no acabi la investigació sobre el xoc de dos trens de Rodalies aquest dimecres, 7 de desembre a l'estació de Montcada i Reixac-Manresa, les primeres informacions indiquen que s'hauria pogut evitar si la nova normativa de senyals ferroviaris, que s'ha anat endarrerint des de fa més d'un any per part del ministeri de Transports, ja hagués entrat en vigor. Així ho informa RAC1, que ha tingut accés al document en qüestió i en el que es recullen canvis en la senyalització que afecten casos com el d'aquest dimecres: el conductor hauria hagut de frenar, amb el semàfor en vermell, i contactar amb el control central abans d'arribar a l'estació. D'aquesta manera, el xoc que va deixar 155 ferits lleus (tots han estat donats d'alta en menys de 24 hores) s'hauria pogut evitar.
Aquesta normativa s'ha d'anar actualitzant periòdicament, però des del 2019 que no s'ha posat al dia: això són tres anys de retard d'un document que existeix, però que està guardat en un calaix del ministeri que dirigeix la socialista i exalcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez. A més, el sistema de Rodalies també està pendent que s'apliqui el nou model de trànsit ferroviari europeu, l'ERTMS, que Sánchez ha anat anunciant, però mai no s'ha aplicat. Aquest és una aposta de la Unió Europea per intentar garantir d'una vegada i per totes la interoperabilitat de les xarxes ferroviàries d'arreu del continent i que suposaria un únic estàndard aplicable a tots els països. Per la posada en marxa de l'ERTMS, s'haurien de substituir els actuals sistemes de senyalització i de control de velocitat per aquest sistema únic que es ven com a "clau" pel transport ferroviaris transeuropeu i que permetria alhora una descongestió de les carreteres.
La Generalitat vol el traspàs de Rodalies
La ministra Raquel Sánchez es va desplaçar ahir ràpidament al lloc dels fets, a l'estació Montcada i Reixac-Manresa, on va defensar que la maniobra de fre havia estat segura, anunciant també la investigació per saber quins havien estat els motius de la col·lisió. En aquest sentit, va demanar demanat que no es vinculi aquesta col·lisió amb les inversions a Rodalies. "No traslladem que això té a veure amb les inversions que s’han de realitzar a Rodalies", ha demanat, després que el mateix president de la Generalitat reclamés explicacions al govern espanyol i una millora del servei. Hores més tard, el Govern ha exigit també una reunió bilateral amb l'Estat "amb celeritat" per tractar el traspàs de les competencies de Rodalies.