Els usuaris de patinets elèctrics tindran una nova responsabilitat: disposar d’una assegurança de responsabilitat civil. Aquesta obligació també aplicarà per als vehicles agrícoles i industrials. Així és com s’ha aprovat aquest dimarts en la reunió del Consell de Ministres, que ha donat llum verda a un projecte de llei que, a més a més, millora les indemnitzacions a les víctimes de trànsit, informa l’agència Efe.
El projecte de llei aprovat pel govern espanyol transposa una directiva europea i canvia la llei sobre responsabilitat civil i assegurança en la circulació de vehicles de motor i la llei d’ordenació, supervisió i solvència de les entitats asseguradores i reasseguradores, ha informat el Ministeri d’Economia en un comunicat. El text, però, s’envia ara al Congrés dels Diputats perquè comenci la seva tramitació parlamentària.
Diversitat de millores
La norma estableix diverses millores: la cobertura, les indemnitzacions i seguretat de les víctimes d’accidents ocasionats per vehicles de motor en establir una definició “més clara i àmplia” dels vehicles que han de tenir una assegurança obligatòria de responsabilitat civil; millora el sistema de valoració de les indemnitzacions per danys personals; dona major seguretat a les víctimes d’accidents en cas d’insolvència per part de les entitats asseguradores i millora el control que fan les autoritats de l’existència de l’assegurança.
El text amplia la definició de vehicles de motor, i això suposa l’extensió de l’assegurança obligatòria a vehicles agrícoles i industrials. Aquests fins ara estaven exempts d’aquesta obligació. A més a més, dona sis mesos als propietaris d’aquests vehicles, des de la publicació de la llei, per contractar una assegurança.
Així mateix, en l’avantprojecte s’hi inclou el concepte de vehicle personal lleuger, on s'inclou el patinet elèctric. Aquests hauran de tenir assegurança obligatòria de responsabilitat civil. Es justifica aquesta demanda amb l’argument que s’ha de compatibilitzar l’impuls al transport urbà sostenible amb la protecció a les víctimes d’accidents provocats per aquests nous vehicles.
Amb l’objectiu d’establir les característiques i l’abast d’aquesta modificació, la Comissió de Seguiment del Sistema de Valoració disposarà de sis mesos des de la publicació de la Llei per emetre una proposta de desenvolupament reglamentari de l’assegurança obligatòria per aquests vehicles personals lleugers. Així mateix, el govern espanyol haurà de posar en marxa un registre públic de vehicles personals lleugers abans del 2 de gener de 2026.
Millora de les indemnitzacions
El text inclou millores en les indemnitzacions de les víctimes perquè busca fer més àgil el procediment de valoració d'aquestes, evitant si és possible la via judicial en permetre acudir a qualsevol alternativa extrajudicial de resolució de conflictes. També facilita informes mèdics i atestats policials de manera gratuïta, i estableix terminis més reduïts de valoració mèdica i emissió d’informes, entre altres mesures. Pel que fa als imports de les cobertures, s’actualitzaran conforme a l’IPC, l’Índex de Preus al Consum. També s’han ampliat els supòsits d’indemnització coberts per part del Consorci de Compensació d’Assegurances, que assumirà els d’accidents en cas d’insolvència per part de les entitats asseguradores.