La gran tecnològica Meta, empresa matriu de Facebook, WhatsApp o Instagram, endureix les mesures en contra la sextorsió i la difusió d'imatges íntimes. Aquestes pràctiques són comunes en molts espais digitals i posen en el punt de mira els usuaris més joves, on l'empresa posa especialment el focus. En un comunicat, la companyia fundada per Mark Zuckerberg anuncia que està provant noves mesures per protegir els usuaris i animar-los a denunciar. 

La sextorsió o extorsió sexual implica fer xantatge a una víctima de la qual es tenen imatges íntimes per internet i és un fenomen cada vegada més estès a les xarxes socials i afecta especialment els joves. Segons Meta, la sextorsió “és un crim horrible. Hem passat anys treballant estretament amb experts, inclosos aquells amb experiència en la lluita contra aquests delictes, per comprendre les tàctiques que utilitzen els estafadors per trobar i extorsionar les víctimes en línia, de manera que puguem desenvolupar formes efectives d'ajudar a aturar-los”.

Nous filtres de nuesa

Entre les noves eines, el gegant de les xarxes socials va confirmar que començarà a provar un filtre de nuesa als missatges directes a Instagram. Aquesta funció, anomenada protecció contra la nuesa, estarà activada per defecte per als menors de 18 anys i desenfocarà automàticament les imatges enviades als usuaris que es detectin que contenen nuesa, protegint millor els usuaris de veure nus no desitjats en els seus missatges directes.

Entre les mesures també s'hi inclou configurar per defecte els perfils d'adolescents perquè no puguin rebre missatges de ningú amb qui no estiguin connectats. I mostraran avisos de seguretat als adolescents que ja estan en contacte amb possibles comptes fraudulents oferint l'opció de fer denúncies. Meta sosté que: "Les empreses (tecnològiques) tenen la responsabilitat de garantir la protecció dels menors que utilitzen les seves plataformes".

Limitacions autoimposades per altres empreses 

Algunes empreses tecnològiques estan començant a limitar l'accés dels seus usuaris patint per un mal ús de la mateixa o un impacte negatiu d'aquesta. És el cas de Google, que ha fet un pas endavant i ha anunciat que restringirà les respostes de la seva eina d'IAGemini. Segons ha anunciat la companyia tecnològica, està restringint els tipus de preguntes relacionades amb les eleccions que els usuaris poden fer al seu xatbot. Concretament, no donarà respostes a preguntes polítiques sobre les eleccions. Gemini és la versió de Google del famós ChatGPT, és a dir, una plataforma on l'usuari pot preguntar i interactuar amb l'algoritme d'IA, fins i tot generar imatges. 

En declaracions a la BBC, un portaveu de Google ha detallat que aquesta mesura forma part dels seus plans aprovats l'any passat per encarar els processos electorals de 2024. "Com vam compartir el desembre passat, en preparació per a les nombroses eleccions que tindran lloc a tot el món el 2024 i amb molta precaució, estem restringint els tipus de consultes relacionades amb les eleccions per a les quals Gemini retornarà respostes", ha especificat. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!