A partir de l'1 de setembre entraran en vigor les noves restriccions pels líquids que es poden portar a l’equipatge de mà en els aeroports europeus. En la majoria d'aquests aeroports s’haurà de tornar a treure els líquids de la maleta en passar els controls de seguretat. Aquests canvis busquen estandarditzar les regulacions a tota Europa, tot i que poden suposar una reculada temporal per als aeroports que ja havien implementat tecnologia d'escaneig avançada. En un informe, la Comissió Europea qüestiona la fiabilitat dels nous escàners d’última generació que s’han implementat en alguns aeroports del Regne Unit i els d’Amsterdam, Roma i Berlín, entre d'altres, i per això es tornarà a restaurar temporalment la norma dels 100 ml i la separació d’objectes.
Als aeroports espanyols només a Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat es van implementar aquests escàners en 3D però en fase de prova, i per això es va mantenir la limitació del 100 ml, tot i que no calia treure els envasos de la maleta, cosa que ara s’haurà de tornar a fer. Això pot provocar un alentiment de les cues perquè ara s’ha de separar de nou els objectes electrònics i els líquids de la resta de l’equipatge i és molt probable que això afecti la fluïdesa amb la qual els viatgers passaran el control, per la qual cosa serà recomanable arribar amb més antelació a l’aeroport.
Avantatges dels escàners d’última generació
Així, els aeroports que utilitzaven aquest tipus d’escàners d’última generació, coneguts com a sistemes C3 EDSCB (Explosive Detection Systems for Cabin Baggage), que són molt més cars que els tradicionals i també més costosos de mantenir, van haver de fer una important inversió, però comptaven amb l’avantatge que els passatgers podien portar els dispositius electrònics i cosmètics als seus equipatges sense necessitat de treure’ls de la bossa o maleta en cas de no facturar. A més, els escàners detecten els possibles explosius, per la qual cosa permetien els envasos superiors als 100 ml. Arran d’aquest informe de la Comisió Europea, els aeroports que ja utilitzen el model C3 hauran de tornar al tradicional escàner de raigs X i mantenir la limitació dels 100 ml.
Problemes tècnics en els C3
Els escàners d'equipatge d'última generació, però, han presentat alguns problemes tècnics que han portat la Comissió Europea a implementar restriccions temporals en el seu ús. Alguns d’aquests problemes són que els escàners C3 no poden garantir-ne la fiabilitat en envasos amb un contingut superior a 330 mil·lilitres, com el d'una llauna de beguda. Això vol dir que hi ha un rang de mides d'envasos que no poden ser analitzats amb total seguretat. A més, la tecnologia, tot i que avançada, encara té dificultats per detectar amb precisió components explosius en certs tipus de líquids o dispositius electrònics.
Per això, la Comissió Europea ha esmentat l'existència de certs problemes tècnics que necessiten ser resolts. Encara que no s'han especificat detalladament, aquests problemes podrien estar relacionats amb falsos positius, perquè el sistema podria estar identificant erròniament objectes inofensius com a amenaces potencials. I també pot donar falsos negatius, donat que hi ha la possibilitat que no detecti adequadament tots els materials perillosos. A més, també poden donar inconsistències en el rendiment i que el funcionament dels escàners podria no ser uniforme a tots els aeroports o en totes les condicions. Aquests escàners també s'estan utilitzant o es planeja la seva implementació a Amsterdam, aeroports d'Alemanya, Irlanda, Itàlia, Lituània, Suïssa, Suècia, Islàndia, Noruega, Liechtenstein i Malta, i en altres aeroports del món, com el Tòquio o en 15 aeroports dels Estats Units, com el de Las Vegas.
La TSA USA, estrena control de seguridad en el Aeropuerto de Las Vegas.
— Feliz Vuelo, online en: @esVivetuvida (@FelizVuelo) September 16, 2019
Gracias a la tomografía computerizada con imágenes en 3D, desaparecen los escáneres de equipajes tradicionales.
El control de ordenadores portátiles y líquidos pronto podría ser cosa del pasado. pic.twitter.com/Izs1WpbDdo
Aquestes mesures són temporals mentre es treballa a solucionar els problemes tècnics identificats. La Comissió Europea col·labora amb els estats membres i la Confederació Europea d'Aviació Civil per desenvolupar solucions tècniques que garanteixin els més alts estàndards de seguretat.
La nova normativa:
- Es manté el límit de 100 ml per envàs individuals per líquids, aerosols i gels.
- Els viatgers poden portar tots els envasos de 100 ml que desitgin, sense limitació per persona com abans.
- A més de líquids es poden portar més productes cosmètics incloent perfums, cremes, maquillatges, xampús i pasta de dents, sempre que cada envàs no excedeix de 100 ml.
- En els aeroports europeus s’haurà de tornar a treure els líquids de la maleta per passar els controls de seguretat.