A final d'any, el Govern de la Generalitat de Catalunya va renunciar, en una reunió amb el ministre Fernando Grande-Marlaska, a assumir les competències en ports i aeroports del país per part dels Mossos d'Esquadra. Les pressions de Junts i Esquerra, però, van obligar el president Salvador Illa a sortir al Parlament, recular, i anunciar una nova reunió de la Junta de Seguretat de Catalunya per activar el pacte ja existent amb el ministeri, de manera que la policia de Catalunya pogués assumir aquestes competències, una llarga reivindicació del nacionalisme i, alhora, un moviment clau pel desplegament total dels Mossos d'Esquadra. La reunió s'hauria d'haver celebrat a principi d'any, al mes de gener, va dir el president, però ara per ara encara no estava convocada.

Avui, en una entrevista a La 2, la consellera d'Interior i Seguretat Pública, Núria Parlon, ha assegurat que la policia catalana podrà assumir el control de ports i aeroports a partir del setembre i no abans, per una qüestió de disponibilitat d'efectius. "Necessitem una mica de temps per preparar l'estructura", ha assegurat la titular d'Interior. L'anterior direcció política dels Mossos, que ja havia pactat la transferència d'aquestes competències, ho tenia tot a punt, segons asseguren, per haver-ho posat en marxa l'abril de 2024, però ara la nova direcció policial i política ha demanat dilatar-ho fins, com a mínim, al setembre. La consellera, amb tot, no ha avançat quan serà la reunió amb el ministre espanyol per tancar l'acord i deixar-lo negre sobre blanc.

Parlon dilata a setembre entrar a ports i aeroports

Segons la consellera, l'assumpció de noves competències ha d'anar en sintonia amb la incorporació de nous agents, ja que si els actuals s'han de destinar a noves tasques es repercutiria en la feina de seguretat ciutadana. Per això, ha apuntat a setembre per poder incorporar les competències en ports i aeroports, un termini de temps que ha defensat com a "raonable". Pel que fa a les fronteres, una de les transferències que està negociant Junts amb el govern de Pedro Sánchez, ha dit que, segons les informacions de què disposa, serà un control "compartit" amb les policies espanyoles. "Les negociacions sempre són això, has d'arribar a un comú denominador", ha dit en ser preguntada si Junts acceptaria aquest control compartit.

Sigui com sigui, la consellera ha assegurat que calen més agents per assumir aquestes noves competències i ha demanat també a Junts que pressioni per disposar de més policies. Tot i això, durant l'entrevista, ha assegurat que s'han trobat un cos policial que "feia set anys que no tenia convocatòries", una informació que no és correcta. Durant la darrera legislatura s'han fet 2.550 places de nous agents dels Mossos d'Esquadra, que ja s'han incorporat al cos. Alhora, també caldria sumar-hi els 900 darrers, de setembre de 2024. L'objectiu d'Interior, un dels pactes que sí que es van signar en la Junta de Seguretat del desembre, va ser crear una comissió bilateral per negociar el sostre d'agents a 25.000.

Durant l'entrevista la consellera també ha defensat no facilitar la nacionalitat dels detinguts per evitar, assegura, "estigmatitzar", que ni es planteja que el president Carles Puigdemont porti escorta de Mossos, que cada cop es detecten més armes blanques (el darrer crim a Tortosa, va ser ferit per arma blanca) i també que si hi ha més agents es podrà millorar l'especialitat d'Investigació, que tal com va avançar ElCaso.cat, està a tocar del col·lapse.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!