Comencen a proliferar les sentències judicials que donen la raó a les núvies que no es van poder casar per l'esclat de la pandèmia. El motiu del conflicte és evident: compren el vestit amb antelació, de cop s'imposa el confinament marcat pel coronavirus i anul·len una boda que encara a dia d'avui, en moltes ocasions, no s'ha pogut celebrar.
Així doncs, què fan amb aquell vestit encarregat que van avançar centenars d'euros però que no han arribat ni a veure? No només les núvies demanaven aturar la confecció sinó que, en molts casos, les mateixes marques també havien d'aturar-ho tot: adéu a la confecció i les proves de vestit.
Dos precedents
De moment, ja s'han publicat dos casos de com s'ha resolt el problema, tot i que n'hi ha més. El primer el trobem a Palma de Mallorca. Una parella s'havia de casar el 20 de juny de 2020. Segons avança el diari Última Hora, la dona va anar el 10 de desembre de 2019 a la botiga Pronovias de Palma per triar un vestit de casament. "Va acordar amb la marca que el pagament de la peça, feta a mida, es dividiria en tres imports, el segon seria el dia de la primera prova, el 3 d'abril de 2020". Ara bé, el 14 de març es va declarar l'estat d'alarma, una situació que va impedir a la demandant acudir a la prova del vestit.
El diari explica que "van fixar pel mes d'abril una altra nova data, però les mesures excepcionals van continuar i van haver d'anul·lar-ho tot. A causa de l'escenari epidemiològic, van decidir cancel·lar la cerimònia i la dona ho va comunicar a la botiga per reclamar la primera quantia avançada. Tot i això, Pronovias es va negar a lliurar-li els diners i es va basar en les condicions del contracte, que no admetien canvis ni devolucions".
Ara, la situació ha canviat. L'article 36 del Reial decret llei 11/2020 estableix "el dret de resolució de determinats contractes sense penalització per part dels consumidors", normativa que va utilitzar la clienta per justificar-ne la petició. Després de més d'un any de missatges amb la marca, sense resposta, ara una magistrada ha donat la raó a la núvia, que també ha pogut demostrar com la comanda no ha perjudicat la firma perquè les peces que figuren a la nota d'encàrrec són estàndard i anaven a ser modificades a la primera prova".
Però hi ha un altre precedent. El Jutjat de Primera Instància número 8 de Valladolid ha estimat la demanda d'una dona que va suspendre el casament previst per a l'agost i a qui la botiga a qui havia encarregat la confecció del vestit de núvia, es negava a tornar-li els 1.050 euros abonats com a bestreta. La demandant, que havia contractat la confecció del seu vestit nupcial el desembre del 2019, va comunicar la suspensió de l'esdeveniment i, per tant, la renúncia a l'encàrrec, el maig del 2020. Es va oferir a pagar les despeses en què s'hagués incorregut la comanda, però la botiga va respondre que no era possible cancel·lar l'encàrrec perquè el vestit ja estava confeccionat i pagat per la botiga al dissenyador.
No es pot interposar recurs
El Jutjat dona la raó a la clienta. L'establiment haurà de reintegrar aquesta quantitat, la meitat del preu total del vestit, ja que no ha acreditat que quan aquesta, al maig, va comunicar la suspensió de l'enllaç per no poder celebrar-se en condicions normals a causa de la pandèmia, el vestit ja estava confeccionat i abonat per la botiga al modista a qui li havia encarregat.
El jutge, a més, exonera la noia d'abonar l'import íntegre del vestit tal com pretenia l'establiment demanat. A més, tal com matisa el portal Noticias Jurídicas, contra aquesta sentència no es pot interposar recurs. La successió d'aquests casos pot marcar un precedent i tot un terrabastall a un sector durament castigat per la covid que, de retruc, també demana als governs i les administracions que es responsabilitzin d'una part d'aquestes pèrdues que, ara, es podrien multiplicar.