El Ministeri de Transports ha xifrat en 471milions d'euros les principals actuacions que es duran a terme en els pròxims mesos a la xarxa ferroviària de Catalunya. Entre aquestes, es troben els avenços a la nova estació de Rodalies de Sant Andreu Comtal i la futura estació de La Sagrera, el desenvolupament del corredor mediterrani a Castellbisbal, la integració urbana del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat o la remodelació de l'estació de Molins de Rei. Per fer-ho possible, les línies R4, R8 i R1 de Rodalies es veuran afectades per obres entre el pròxim dissabte 23 d'abril i fins al febrer del 2023, amb alteracions destacades com la interrupció uns mesos de la circulació de trens a l'R8 entre les estacions de Martorell i Rubí.
El secretari general d'Infraestructures, Xavier Flores, ha apuntat que el desenvolupament de les obres –de gran complexitat tècnica i de planificació- serà incompatible amb el manteniment del servei ferroviari a l'R4, R8 i R1, en executar-se sobre línies en funcionament. Per aquest motiu, a partir del pròxim 23 d'abril i fins al febrer del 2023, es limitarà la capacitat operativa i hi haurà un seguit de restriccions a totes tres línies de Rodalies. Per poder comunicar les afectacions que les obres provocaran als serveis de Rodalies, Renfe i Adif han dissenyat el pla de comunicació i atenció al client 'Transformem Rodalies', que de forma detallada explicarà les modificacions que es produeixin a la circulació de trens a Catalunya. D'aquesta forma, els usuaris podràn visualitzar de manera ràpida i senzilla totes les informacions que provoquin una modificació en els seus hàbits diaris de desplaçament.
Les obres compten amb finançament europeu. En el cas de les actuacions en el tram Castellbisbal - Nus de Vila-seca estan cofinançades pel Mecanisme "Conectar Europa" de la Unió Europea. Pel que fa a les actuacions de Sant Andreu i La Sagrera han estat finançades per la Unió Europea - Next GenerationsEU.
Nova estació a Sant Andreu Comptal
Una de les principals actuacions se centrarà en les operacions per posar en servei abans de final d'any la nova estació de Rodalies de Sant Andreu Comtal; amb majors prestacions de modernitat, així com el trasllat de les vies d'ample convencional de l'R11 a l'interior de la futura estació de la Sagrera, un cop posat en funcionament el túnel de dos quilòmetres. Aquestes actuacions comptaran amb un pressupost de 68 milions d'euros.
D'altra banda, es tirarà endavant el projecte d'integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat, on se suprimirà el pas a nivell a la sortida de l'estació i es posarà en servei una estació provisional mentre duren les obres del tram soterrat. Tot plegat, té un pressupost de 110 milions d'euros. A més, a Molins de Rei s'instal·laran quatre ascensors amb un pressupost de 6 milions d'euros. La reordenació permetrà incrementar a dues circulacions per sentit els trens entre Barcelona i Vic, recuperar els tres serveis per sentit entre l'Hospitalet i la Garriga, així com perllongar fins a quatre trens per sentit de l'R7 fins a Molins de Rei en hores punta.
La Porta d'Europa del Corredor Mediterrani
En aquest marc, una de les actuacions més destacades serà l'adaptació de l'actual túnel de Castellbisbal, en el tram Martorell - Castellbisbal, per a la posterior instal·lació de l'ample internacional en aquest tram, conegut com la Porta d'Europa del Corredor Mediterrani. L'objectiu és preparar la infraestructura per enllaçar aquest tram amb els ja realitzats cap al nord entre el Nus de Castellbisbal i la frontera francesa, i amb els qu actualment es troben en execució cap al sud, entre el Nus de Vila-seca, Sant Vicenç de Calders i Martorell, i amb els que s'estan materialitzant a les diferents comunitats autònomes que formen part del Corredor.
Per poder fer l'adaptació de l'actual túnel de Castellbisbal, es reobrirà al trànsit túnel de Costablanca, de més de 800 m de longitud, un cop executades les obres de renovació. Tot això permetrà disposar d'una via quan es portin a terme les acusacions al túnel de Castellbisbal.
En el futur, l'obertura del túnel de Costablanca també contribuirà a incrementar la capacitat del trajecte i a augmentar la flexibilitat i la capacitat operativa de l'explotació ferroviària en aquest tram, que disposarà de tres vies generals. L'adaptació del túnel de Castellbisbal per a la posterior instal·lació de l'ample internacional en aquest tram tindrà un cost de 152,85 milions d'euros. També es duran a terme obres al tram Martorell-Sant Vicenç de Calders, com la renovació de superestructura, la implantació del tercer carril, l'adequació de l'electrificació, l'amplificació de vies d'apartat fins als 750 m i la construcció de nous passos inferiors, tots aquests treballs tindran un cost de 134, 23 milions d'euros.
Integració urbana a Sant Feliu de Llobregat
Un altre dels compromisos consisteix a reforçar la seva qualitat del servei. Per aquest motiu, les actuacions posades en marxa permetran avançar en els projectes d'integració urbana del ferrocarril i incrementar la permeabilitat de la infraestructura, creant així nous espais de dinamització socioeconòmica i usos cívics.
Una de les quals estan en marxa, és la integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat. Entre les actuacions més destacades, figura la supressió del pas a nivell ubicat a la sortida de l'estació; i la posada en servei d'una estació provisional, mentre s'executen les estructures per al futur tram. Les obres per a la integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat suposaran una inversió de 110,23 milions d'euros.
Remodelació de l'estació de Molins de Rei
Renfe ha iniciat l'execució de les obres per garantir la total accessibilitat de l'estació de Molins de Rei, que comportarà la instal·lació de quatre ascensors, com a principal actuació. Aquest projecte compta amb un pressupost de 6 milions d'euros i un termini d'execució estimat de 15 mesos.