Les obres de la primera fase del tramvia del Camp de Tarragona, batejat com a TramCamp, que ha d'unir els municipis de Cambrils, Salou i Vila-seca, començaran el pròxim 2025. La redacció del projecte constructiu, que finalment ha rebut la llum verda de l'Ajuntament de Salou després d'haver arribat a un acord amb la Generalitat, està gairebé enllestida, i el Govern espera poder licitar les obres a principis de l'any vinent, que tindran un cost de 150 milions d'euros. La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha presentat aquest dimecres el projecte en un acte a l'Ajuntament de Cambrils, acompanyada de l'alcalde de Salou, Pere Granados, el de Cambrils, Alfredo Clúa, i representants municipals de Vinyols i els Arcs. "El TramCamp forma part de les infraestructures que han d’enfortir Catalunya per mitjà del desenvolupament sostenible", ha reivindicat Paneque, que ha promès que el tramvia "millorarà la mobilitat" del territori i a més serà "un pas endavant en descarbonitzar el transport".
Acord entre l'Ajuntament de Salou i la Generalitat
La presentació del projecte s'ha pogut fer després que l'alcalde de Salou hagi arribat a un acord amb el Govern pel qual l'Ajuntament obtindrà un pagament de 14 milions d'euros que serviran per finançar la urbanització de l'Eix Cívic, per on passa precisament el tramvia. L'acord es va desencallar dimarts després d'una reunió entre l'alcalde i el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, i la mateixa Paneque aquest dimecres. Altres exigències del batlle salouenc inclouen eliminar unes voreres de 25 centímetres d'alçària que no permetien la "permeabilitat dels carrers" i la integració del tramvia. "Les reivindicacions de Salou han estat ateses", ha celebrat Granados.
Aquest serà el recorregut del TramCamp
El TramCamp tindrà un traçat de 14 quilòmetres i 14 estacions, i que majoritàriament funcionarà amb un sistema de catenària, a excepció d'alguns trams d'un quilòmetre a les zones més poblades dels municipis que funcionaran amb un subministrament elèctric per bateries. Tres de les estacions —Cambrils Nord, Salou - Portaventura i Vila-seca— funcionaran com a intercanviadors amb la xarxa ferroviària de Renfe. En una segona fase del projecte es preveu unir Reus i Tarragona per Vila-seca i també es connectarà amb l'aeroport de Reus i amb la nova Estació Intermodal del Camp de Tarragona que està prevista al terme vila-secà. En conjunt, es vol construir una xarxa de 46 quilòmetres i 47 estacions que doni cobertura als principals nuclis urbans i àmbits d’activitat, com ara, hospitals, universitats, espais d’oci i turisme, i indústria.