El Repte Global d'Intel·ligència Artificial (IA) recolzarà projectes que utilitzin les tecnologies digitals per millorar el turisme, promoure la sostenibilitat i impulsar el creixement econòmic. Per a això, la iniciativa anima els participants a abordar la transformació digital, la sostenibilitat, la inclusió i la governança digital en àrees clau: 'branding' i màrqueting; destinacions intel·ligents i tecnologies profundes; solucions educatives escalables; i eficiència en operacions.
A través d'aquestes categories, el repte fomenta la innovació per elevar l'atractiu de les destinacions, optimitzar la gestió dels recursos i crear experiències turístiques intel·ligents i amb impacte. El secretari general de l'ONU Turisme, Zurab Pololikashvili, va indicar que "la innovació és un motor clau del futur del turisme. Aquest repte és una oportunitat única perquè les persones més creatives puguin contribuir al creixement sostenible i integrador del sector turístic. Estem desitjant veure les solucions innovadores que sorgiran d'aquesta iniciativa a nivell mundial".
Per la seva part, la directora executiva de l'ONU Turisme, Natalia Bayona, va afegir que "es preveu que la IA any entre 15,7 i 19,9 bilions de dòlars a l'economia mundial d'aquí a 2030, i només la IA generativa afegirà entre 2,6 i 4,4 bilions de dòlars anuals. Es tracta d'un poder transformador: la IA és el futur del turisme. Un futur que ja està aquí, i és intel·ligent, eficient i sostenible".
El repte compta amb el suport de socis, entre ells SPARK, l'Esfera d'Innovació de Les Roches, del grup Sommet Education; així com Unicoin, la criptomoneda oficial d'Unicorn Hunters i Amadeus i la seva Capital de Risc per a empreses tecnològiques.
El repte està obert a persones, equips i empreses de tot el món. Els sol·licitants han de presentar una proposta detallada que descrigui la seva solució innovadora, el seu impacte potencial al sector turístic i un pla d'aplicació. Les propostes s'avaluaran en funció de la seva creativitat, viabilitat i escalabilitat. Els candidats poden presentar la seva sol·licitud fins al 31 de març de 2025, i els finalistes tindran l'oportunitat de presentar les seves propostes a l'ONU Turisme Demo Day: les aventures tecnològiques de l'ONU Turisme, a finals de 2025.
Els guanyadors obtindran suport per desenvolupar i implementar els seus projectes, rebent orientació d'experts del sector i líders en innovació digital a través d'una acceleradora de dos mesos en SPARK, l'Esfera d'Innovació. A més, tindran l'oportunitat de mostrar els seus projectes en esdeveniments i conferències internacionals de turisme, millorant la seva visibilitat global, i accedir a una àmplia xarxa de professionals del turisme i potencials inversors. Els interessats en el repte poden trobar més informació, explorar tots els avantatges i presentar les seves sol·licituds a través del web oficial del repte.
Des de 2018, ONU Turisme ha llançat 32 reptes i concursos d'innovació per a empreses emergents, incloent més de 150 països de tot el món. Amb més de 20.000 participants i gairebé 400 empreses emergents de primer nivell mapades amb més de 2.000 milions d'USD en finançament, ONU Turisme continua els seus esforços per donar suport a la digitalització i la innovació amb l'objectiu avançar en l'assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides. El turisme és una eina per a la transformació positiva i el desenvolupament econòmic inclusiu.