ONU Turisme, en el marc del World Travel Market celebrat a Londres en col·laboració amb el Consell Mundial de Viatges i Turisme (WTTC), ha reafirmat la creixent importància de la Intel·ligència Artificial (IA) en el context de la indústria del turística, comprometent-se a impulsar el seu ús per dinamitzar la indústria.
La cimera ha comptat amb la participació dels ministres de Turisme de més de 20 països, tots ells destinacions turístiques habituals. Representant al sector privat també van intervenir els dirigents d'empreses com Expedia, HBX Group, JTB Corp i SITUADA, entre d'altres, destacant la importància de l'empresa i les associacions publicoprivades.
La directora executiva de l'ONU Turisme, Natalia Bayona, va assenyalar en l'esdeveniment "la necessitat de la indústria de preparar-se per prendre millors decisions amb l'ajuda de la intel·ligència artificial generativa. El turisme té la capacitat de crear històries úniques, per això, l'ús de la tecnologia per a la promoció de destinacions, la infraestructura pública digital i l'educació, són crucials. La hiperpersonalització dels viatges pot ser el nostre actiu més gran". "Sobretot, la intel·ligència artificial necessita la intel·ligència humana per brillar", va concloure Baiona.
Julia Simpson, presidenta i CEO del Consell Mundial de Viatges i Turisme, va ressaltar que "si bé hem d'abordar problemes globals com el canvi climàtic i la necessitat de pràctiques sostenibles, també tenim oportunitats increïbles per davant". "El 2023, el nostre sector va contribuir amb gairebé 10 mil milions de dòlars a l'economia global, generant fins a 330 milions de llocs de treball. Aquest any, estem a punt per trencar rècords novament. Treballant de la mà, podem assegurar que el turisme i els viatges continuïn prosperant. En aquesta línia hem d'aprofitar les IAs i altres tecnologies per crear un futur resilient, sostenible i inclusiu", va afegir
Durant l'esdeveniment, Natalia Bayona va presentar la visió de l'ONU Turisme per al futur del sector, que es concreta en el 'Pla Estratègic: IA Definitiva per al Turisme'. Aquest pla pretén proporcionar un marc per al debat ministerial, així com exposar el treball que ONU Turisme ve realitzant. El mateix té per objectiu transformar el sector mitjançant la ràpida aparició i adopció de noves tecnologies d'Intel·ligència Artificial. ONU Turisme lidera la investigació sobre el paper de l'IA en el turisme. La seva anàlisi més recent, publicat en col·laboració amb el membre afiliat de l'ONU Turisme, Saxion University of Applied Sciences, 'Adopció d'Intel·ligència Artificial en el Turisme' estableix consideracions clau en aquest sentit. Al llarg de 2025, ONU Turisme també publicarà una anàlisi en profunditat realitzada en els Estats membres, per revelar l'adopció de l'IA, els desafiaments i les recomanacions estratègiques.
Amb l'IA canviant el panorama laboral, s'espera la creació de nous llocs de treball, processos de reciclatge professional i una millora substancial d'habilitats i competències professionals. En línia amb aquesta qüestió els ministres van tenir l'oportunitat de debatre les vies mitjançant les quals la tecnologia pot contribuir a la creació de llocs de treball i ajudar els treballadors del sector turístic en l'adquisició de les habilitats necessàries per prosperar en un futur digitalitzat.
En sintonia amb l'esmentat objectiu ONU Turisme està optimitzant la seva acadèmia de turisme online amb 10 nous cursos que integren eines avançades d'IA. Aquests complements equiparan els professionals del turisme amb recursos i capacitats essencials per prosperar en una indústria que ja incorpora un fort component tecnològic.
Entre altres temes, les discussions en la cimera van emfatitzar la necessitat de continuar apostant per la inversió en IA i innovació. ONU Turisme està ampliant el seu enfocament per incloure inversions no tradicionals en les seves directrius nacionals, emfatitzant el paper dels models de finançament alternatius per a l'enfortiment de l'ecosistema emprenedor. Això inclou explorar com les idees impulsades per les IAs poden guiar i millorar les estratègies d'inversió, particularment per a empreses emergents turístiques.
Durant la cimera ONU Turisme va presentar el seu pla de suport a emprenedors per a l'adopció IAs i altres tecnologies avançades. Es van organitzar tallers pràctics dedicats per apoderar empreses emergents i empreses, ajudant-les a familiaritzar-se amb les eines fonamentals per prosperar en un futur clarament impulsat per la tecnologia.
Una part clau del pla estratègic és la creació d'un nou grup de treball global sobre una nomenclatura universal per a les IAs en el turisme. Aquesta iniciativa serà el primer esforç col·laboratiu per estandarditzar la terminologia de les IAs amb experts de totes les regions de l'ONU Turisme al llarg de la cadena de valor, assegurant claredat i consistència per als interessats.
El secretari general de l'ONU Turisme, Zurab Pololikashvili, va declarar que "ONU Turisme s'enorgulleix de liderar la transformació i preparació per al futur del sector. La ràpida aparició de la Intel·ligència Artificial porta moltes oportunitats per a empreses, destinacions i treballadors. Combinant les habilitats dels sectors públic i privat, podem assegurar que l'IA compleixi amb el seu enorme potencial", va manifestar.
Al llarg de la cimera, ONU Turisme va destacar en repetides ocasions la importància d'assegurar que l'adopció de les IAs sigui inclusiva, permetent beneficiar-se a totes les parts interessades, incloses les petites i mitjanes empreses i les destinacions emergents.
ONU Turisme també va anunciar el llançament del 'Repte d'Intel·ligència Artificial'. La convocatòria pretén generar solucions impulsades per IA que donaran forma al futur del turisme. Per a això adoptaran un enfocament a la marca, promoció i màrqueting, destinacions intel·ligents, educació i operacions eficients. Així mateix, llançarà competicions regionals i iniciatives de desenvolupament de capacitats, que s'organitzaran amb socis clau com CAF, el Banc de Desenvolupament d'Amèrica Llatina i el Carib.