"Vivim una transició que ens ha de conduir a implantar el 2026 un bitllet únic a Espanya, cosa que ja té Alemanya". Això és el que va anunciar el ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, en el transcurs d’unes jornades organitzades pel New Economy Forum, celebrades aquest dijous a Madrid. Aquest bitllet únic encara està en fase embrionària, però seria una targeta que permetria a l’usuari poder utilitzar diferents mitjans de transport, com el tren, l’autobús o el metro. Aquest és un sistema que ja funciona en altres països, com per exemple Alemanya, que permet fer servir diferents mitjans de transport, i que a partir d’aquest 1 de gener costa 58 euros mensuals.
El ministre de Transports ha explicat que, durant la primera meitat del 2025, es mantindran "una part" de les bonificacions al transport posades en marxa durant el 2022 i el 2023 per pal·liar els efectes de la inflació, mentre que en la segona part de l'any s'aniran reduint de mica en mica per posar en marxa durant el pròxim exercici aquest bitllet únic, que funcionarà amb recursos del Govern, però també de les comunitats autònomes.
Des de fa uns anys el govern promou l'ús del transport públic amb l'aplicació d'aquestes bonificacions. Aquest any, el preu del transport públic a Barcelona s'ha mantingut gairebé igual gràcies a aquestes bonificacions, que es prolongaran durant el 2025, i s'espera que aquest bitllet únic de tarifa plana per a tot el país sigui una continuació d'aquest tipus de polítiques. El govern espanyol manté la rebaixa del 30% i la Generalitat aporta l'altre 20%, per la qual cosa la rebaixa es manté en el 50% i els bitllets d'autobús, metro, tramvia i ferrocarril han pujat aquest 2025 un 3% d'acord amb la inflació.
Tarifa plana
Aquests sistemes de bitllet únic funcionen amb una tarifa plana que permet utilitzar el transport públic en qualsevol ciutat de l'Estat espanyol a canvi de pagar una tarifa mensual que seria igual a tot arreu. "És una cosa que té Alemanya, que té els seus avantatges i desavantatges i errors que ens permeten aprendre", ha comentat Puente, que considera que aquesta mesura brindarà més comoditat als usuaris, a més de permetre "una millor distribució dels recursos i començar a bolcar els esforços en la qualitat del transport públic".
Com funciona el bitllet únic a Alemanya?
El govern espanyol prendrà com a referència el sistema de bitllet únic que s'aplica a Alemanya, segons ha explicat el mateix ministre Puente. Conegut com a Deutschlandticket o Deutschland-Ticket, té un preu fix que fins ara era de 49 euros i que des del dia 1 de gener ha pujat a 58. Permet viatjar de manera il·limitada en transport públic local i regional per tot el país. És vàlid per utilitzar el metro, l'autobús, el tramvia, els trens de rodalia i regionals, però exclou els trens d'alta velocitat, l'Intercity Express (ICE), els trens Intercity (IC) i els trens EuroCity (EC), així com serveis privats interurbans com Flixbus, Flixtrain, transports turístics o històrics, i també taxis i altres mitjans de transport compartits.
El Deutschlandticket es pot comprar a través de plataformes digitals, pàgines web de Deutschlandticket.de, l'aplicació Deutsche Bahn, aplicacions de companyies de transport regionals com MVG i BVG, i llocs web de consorcis de transports de cada regió. Els requisits per poder comprar aquest bitllet únic són tenir un compte en les aplicacions ferroviàries alemanyes i un compte bancari amb IBAN per a la domiciliació mensual, donat que el bitllet no es pot comprar en màquines expenedores. Aquest abonament de 58 euros al mes es pot cancel·lar durant els primers deu dies de cada mes, només es pot adquirir de manera digital i no és transferible.